“Man ska köra så energisnålt som möjligt”

Publicerad 16 sep 2015, 22:15

I helgen tävlar 65 elbilar i Oresund electric car rally som körs mellan Danmark och Sverige med stopp i bland annat Helsingborg, Landskrona och Malmö. Men det handlar inte om att komma fram så fort som möjligt.

Man ska köra så energisnålt som möjligt från Fredriksberg utanför Köpenhamn till Helsingör och på vägen ska man passera stationer. Men man blir diskad ifall man kör för långsamt, det står kontrollanter längs vägen som kollar det.

Det säger Jenny Milltell som säljer snabbladdare på ABB, som är med och sponsrar tävlingen. Själv körde hon förra året och även om det finns andra moment i tävlingen, bland annat en del som handlar om precisionskörning, så säger hon att en del av tävlingen är viktigare.

– Man lägger ihop poängen från de olika momenten men det är energisnål körning som graderas högst.

ABB är på plats vid mållinjen i Malmö där förarna kan tanka upp sina fordon med företaget snabbladdare. Den är inte fullt lika snabb som den kan vara eftersom frammatningen bara är på 64A och den normat behöver 125A för att kunna användas till full effekt.

– Istället för en kvart så tar det en halvtimme att ladda helt fullt. Men det var ändå väldigt uppskattat förra året, säger Jenny Milltell.

När elbilsrallyt startade 2010 fanns det knappt några laddbara fordon i Sverige alls. I årets rekordförsäljning av bilar har även laddfordonen hängt med och de renodlade elbilarna kommer starkt. Prognosen för helåret 2015 är att det kommer finnas 15 000 laddbara fordon i den svenska fordonsflottan. Den här utvecklingen syns också på elbilsrallyt.

– Vårt allra viktigaste mål med tävlingen är att intressera vanligt folk för att köpa elbil. Och utvecklingen går åt rätt håll. Från att det knappt fanns elbilar i Sverige till att vi i år har 65 tävlande som kör 20 modeller från 12 biltillverkare, det berättar Per Lundgren, projektledare för elbilsrallyt.

Ett annat syfte med elbilsrallyt är att entusiaster får träffas, beslutsfattare får en möjlighet att se teknik och möjligheter och inspireras.

– Det är propaganda för elbilen helt enkelt, säger Per Lundgren.

Elbilsrallyt startar med gemensam laddning av tävlingsfordonden i Fredriksberg på fredag kväll. På lördag morgon kör bilarna effektivitetsmomentet till Helsingör. I Helsingborg blir det sedan ett manöverprov och på söndag körs ett tredje delmoment på väg till Borstahusen utanför Landskrona. Prisutdelningen sker i Malmö på söndag eftermiddag.