Sunline bygger sin egen elektrolysör och kör bussar på vätgas gjord från vindkraft

03 september 2019  |  Text: Henrik Sannesson

Sunline Transits bussar täcker Palm Springs, ett öken-county stort som Blekinge län. I snart 20 år har de kört vätgasbussar och nu bygger de sin egen elektrolysör som gör att deras bussar kan köra helt utan koldioxidutsläpp.

Få bedömare tror att vi de närmaste tio åren kommer få se revolutionerande batterier som ritar om kartan helt. De batterier som finns innebär räckviddsproblem inte bara för bilar och lastbilar utan också för bussar.  

Vätgaskoden del 1: Vätgaskoden visar varför Kalifornien satsar på bränslecellsbilar

En fjärdedel av Kaliforniens bussar kör mer än 25 mil om dagen. Sunline Transit Agency som driver bussflottan i Palm Springs äger några av långkörarna. Hit till Palm Springs kommer rika kids för att gå på Coachellafestivalen och rika vuxna för att få lite skön ökenvärme när temperaturen i LA kryper under 15 plusgrader i januari. Sunline Transit Agency har kört bränslecellsbussar i snart 20 år. 

Tommy Edwards.”Vi servar nio städer och täcker 3 000 kvadratkilometer. Våra batteribussar når 240–280 kilometer medan bränslecellsbussarna når 400–480 kilometer, det senare är likvärdigt med våra naturgasbussar.”

Tommy Edwards, Chief Performance Officer, Sunline Transit Agency.

Vätgaskoden del 2: Toytas två tunga vätgasprojekt efter personbilen Mirai

När jag besöker bolagets depå i Thousand Palms i april är det redan 35 grader varmt. Tommy Edwards hinner knappt hälsa innan han trycker en petflaska med vatten i min hand och uppmanar mig att ”stay hydrated”. Vi stannar inte länge i det luftkonditionerade konferensrummet utan går ut på en balkong som överblickar en stor byggarbetsplats. Här sänker ­bolaget in 12 fräscha miljoner dollar från delstaten i en ny stor elektrolysör som som ska producera 900 kilo vätgas om dagen. Från shoppingrundan fick de också med sig fem nya bränslecellsbussar. Batteribussarna fungerar jättebra när de till exempel kör äldre och funktionshindrade från dörr till dörr, berättar Tommy Edwards. 

– Vi behöver mer räckvidd eftersom vi servar nio städer och täcker 3 000 kvadratkilometer. Våra batteribussar når 240–280 kilometer medan bränslecellsbussarna når 400–480 kilometer, det senare är likvärdigt med våra naturgasbussar.

Se videon från Sunline Transit Agency: ”Kaliforniens stöd till vätgas kommer driva ned priset”

Tommy Edwards kör mig runt bussparkeringen i bil. Vi slipper gå och får lite skydd från den obarmhärtiga ökensolen. När jag besöker Kalifornien har explosionen i en vätgasmack utanför Oslo ännu inte ägt rum, men frågan om säkerheten med den explosiva gasen finns ändå med mig genom hela reportaget, men efter 20 år utan allvarliga olyckor är Tommy inte särskilt orolig. 

– Det är ett lättantändligt bränsle, precis som naturgas. Jag är mer orolig för trycket än lättantändligheten. Våra tekniker utbildas både om gastryck och högspänning. Och vi utbildar räddningstjänsten, ambulanspersonal och polis. I vår värld tar vi flytande bränslen som diesel och bensin för givna trots att de också har sina risker.

Fler nyheter