"Det är enkelt att introducera laddbara fordon på marknaden så länge de är få. Du kan ladda hemma på garageuppfarten utan större ingrepp. Men ju fler batteribilar du får på marknaden desto mer ökar utmaningarna. Du måste förstärka elnätet. Du får kanske balansproblem i nätet lokalt eller högre upp när många snabbladdar samtidigt." Tyson Eckerle förklarar grafen som visar med två inverterade kurvor hur utvecklingen med både laddbilar och bränslecellsbilar kan se ut. Foto Grafik Sofie Båtmästar.

Vätgaskoden visar varför Kalifornien satsar på bränslecellsbilar

02 september 2019  |  Text: Henrik Sannesson

Vätgaskoden del 1 | När elbilarna blir allt fler ökar komplexiteten i samhället. Med vätgasbilarna är det tvärtom – ju fler det finns desto mer sköter marknaden sig själv. Häng med till Kalifornien som ser vätgas som en viktig pusselbit för att uppnå nollutsläpp av koldioxid.

Se videon från Kalifornien ”Kaliforniens stöd till vätgas kommer driva ned priset”

 

Sierra Nevadabergens snötäckta kammar ligger bakom mig i horisonten när jag kör Interstate 80 i en Toyota Mirai. På passagerarsätet sitter Juan Contreras, vi har precis lämnat Shells vätgasmack i Citrus Heights i utkanten av Kaliforniens huvudstad Sacramento. 

Tankningen tog sex minuter och det ger Miraien full tank och en räckvidd på 550 kilometer.

Elkvalitet: ”De flesta elfordon borde inte få anslutas på nätet”

"Jag ger mig inte in i dödsmatcher med elbilen. Båda teknikerna kommer att vara helt nödvändiga"

Juan Contreras, California Fuel Cell Partnership.

Mariestad: Nu fixar off grid-macken sin egen vätgas

Juan jobbar på California Fuel Cell Partnership som koordinerar flera biltillverkare, myndigheter och andra intressenter. Nu sätter han bilen i kraftläge vilket gör att den använder bromsenergi lagrad i ett batteri för extra skjuts i accelerationen. 

Körupplevelsen liknar en vanlig elbil. Och för tydlighetens skull är vätgasbilar ­givetvis elbilar, eller ännu mer korrekt elhybrider. Skillnaden är att den största källan till effekt inte är batteriet utan en bränslecell som omvandlar vätgas från tanken och syre från luften till elström och vattenånga. Kort tid att tanka och lång räckvidd är båda motsatser till laddbilar. 

Norsk vätgasmack exploderade: "Jag har aldrig i livet hört något kraftigare”

Så varför rullar redan 550 000 batteribilar i Kalifornien, men bara 7 000 bränslecellsbilar i hela USA? Juan Contreras påminner om att det så sent som 2015 bara fanns tre vätgasmackar i hela Kalifornien. Nu finns 40 och innan året är slut ska det bli 50 stycken. Men vad säger han om att det bara finns tre bilmodeller att välja mellan – samtidigt som det finns ett 40-tal modeller av laddbara bilar att köpa i Kalifornien. 

Vilken chans har bränslecellsbilen?

Juan Contreras. – Jag ger mig inte in i dödsmatcher med elbilen. Men båda teknikerna kommer att vara helt nödvändiga för att vi ska nå våra mål för klimatet, säger Juan Contreras.

Elkvalitet: “Vi har ett av de starkaste näten i världen”

Sedan ett år tillbaka är klimatmålen inskrivna i Kaliforniens lag. År 2030 ska koldioxidutsläppen reduceras till hälften och år 2045 ska delstaten vara 100 procent koldioxidneutral. Bilköpare ska motiveras att välja klimatneutralt genom en klimatrabatt på 5000 dollar. Det kan behövas. En Toyota Mirai går loss på 57 400 dollar före rabatt. En annan miljöbonus är att biltillverkarna har inkluderat bränslet de första tre åren i inköpspriset. Alla kunder får ett kort laddat med vätgas för 15 000 dollar.

För tunga fordon: Enklare montering av nya svenska elvägen

I Sverige är prognosen att vi år 2030 kommer ha 2,5 miljoner laddbilar. Hur många förare kommer att vilja snabbladda samtidigt? Och hur ska ekvationen gå ihop när miljoner vill ladda elbilen över natten samtidigt som vi ökar vårt beroende av solel som bara produceras dagtid? 

Effektuttag ökar: "Förvånade att nätbolagen inte förbereder sig på att det blir mycket hemladdning"

I Sverige har vi bara en procent solel medan soliga Kalifornien är uppe på tolv procent. Där står solelen för en rejäl produktionspuckel mitt på dagen medan det stora effektbehovet kommer efter att solen har gått ned.

"Shell har räknat ut att vid 70 000 bilar på en regional marknad kommer vätgas kosta lika mycket som konventionella drivmedel. När du har flera hundra tusen bränslecellsbilar kommer den marknaden att sköta sig själv."

Tyson Eckerle, Ansvarig för nollutsläppsfordon på Guvernörens näringslivskontor.

Kaliforniens sista kärnkraftverk stängde sin sista reaktor år 2013. Då försvann cirka 2 000 MW effekt över en natt. Den kraften ersattes av 10 000 distribuerade energitillgångar som inte kontrolleras av någon enskild person. Den här utvecklingen med intermittent kraft har också gjort att politikerna ålagt de tre största nätbolagen att investera i energilager. Totalt handlar det om 1,8 GW och för att räknas enligt lagstiftningens krav måste de hålla effekten i fyra timmar. 

Stor ökning av energilager : Allt billigare solel skapar batteriboom – men inte i hemmen

Nyligen ändrades delstatslagen så att även vätgas kan betraktas som ett giltigt energilager, men lagändringen kom efter att bolagen köpt den effekt som ålagts dem och 95 procent är i form av litiumjonbatterier. Dessutom är marknaden hårt konkurrensutsatt och priset är avgörande och batterier är mer kostnadseffektivt för korttidslagring. Men en företrädare för Kaliforniens energimyndighet låter mig förstå att de 1,8 gigawatten bara är början. Den officiella ståndpunkten är att år 2045, när delstaten ska vara helt koldioxidneutral, kommer mellan 10 och 20 procent av elnätet att backas upp av energilager.

Göteborgare med bränslecell i källaren: ”Nu är det vätgasdrift som gäller”

Mother Lode. Guldådern som 1848 startade guldrushen ligger bara 60 kilometer härifrån och det var det som gjorde att Kaliforniens huvudstad hamnade här i Sacramento. Här lever en femtedel av befolkningen under fattigdomsstrecket. Det är påtagligt i stadsbilden i downtown att många är hemlösa, lika påtagligt som att stadskärnan är full av byggnader med björnflaggan, delstatens officiella symbol. I en sådan byggnad, där också FBI huserar och man tar säkerheten på fullaste allvar med metalldetektor och beväpnade vakter, möter Tyson Eckerle mig i foajén. Efter att jag besökt Kaliforniens energimyndighet och hört om de stora utmaningarna med en förnybar energimix ska Tyson, som jobbar på guvernörens näringslivskontor förklara hur vätgasbilarna utgör en del av svaret. 

"Tekniken för batteridrivna bilar fungerar bra för singelhushåll, men sämre för en större familj. Bränslecellsbilarna kommer du att kunna ta med på utflykten och tanka på fem minuter. Vi tror att det finns ­kunder för båda sorters användande."

Tyson Eckerle.

Tyson Eckerle.– Det är enkelt att introducera laddbara fordon på marknaden så länge de är få. Du kan ladda elbilarna hemma på garageuppfarten utan större ingrepp. Men ju fler batteribilar du får på marknaden desto mer ökar utmaningarna. Du måste förstärka elnätet. Du får kanske problem med balansen när alla ska snabbladda samtidigt.

Tyson Eckerle förklarar och lägger fram en graf som med en inverterad kurva som visar utvecklingen med både laddbilar och bränslecellsbilar. 

– Med vätgasbilar är det tvärtom. Allt är krångligt och dyrt i början när kanske 1 000 bilar ska bekosta tankstationer för miljontals dollar. Men ju fler bilar du har att slå ut kostnaden för infrastruktur på, desto bättre blir den kommersiella logiken. Shell har räknat ut att vid 70 000 bilar på en regional marknad kommer vätgas kosta lika mycket som konventionella drivmedel. När du har flera hundra tusen bränslecellsbilar kommer den marknaden att sköta sig själv. 

Tyson Eckerle var, som direktör för noll­utsläppsfordon på näringslivskontoret, en av dem som satte i gång investeringen i vätgas. Han var med och ställde den tuffa frågan till bilbranschens aktörer.

– Om vi bygger stationer, ser ni då till att det finns bilar att köpa? Biltillverkarna lovade att bränslecellsbilar skulle finnas och nu gör det också det, säger Tyson Eckerle.

Utredning: Orsak bakom norsk vätgasexplosion funnen

17 miljoner lätta fordon såldes i USA under 2018. Bästsäljaren med 900 000 sålda enheter var Ford F-series. Sju av tio sålda bilar var antingen pickuper eller SUV:ar. Den sortens stora och tunga fordon är inte ideala som batteribilar. Teslas SUV, Model X, slog sig inte in på topp 10. 

– Tekniken för batteridrivna bilar fungerar bra för singelhushåll, men sämre för en större familj. Det är givetvis svårt att slå bekvämligheten med att ladda hemma på garage­uppfarten, eller att snabbladda för den som har möjlighet till det. Men bränslecellsbilarna kommer du att kunna ta med på utflykten och tanka på fem minuter. Vi tror att det finns ­kunder för båda sorters användande, säger Tyson Eckerle.

År 2030 är målet att 1 miljon bränslecellsbilar i Kalifornien ska servas av 1 000 tankstationer. Tyson Eckerle är noga med att betona att Kalifornien inte förordar en av teknikerna – utan båda. Prognosen är att 4 miljoner laddbara bilar ska finnas på kalifornisk väg samma år.

Svårsläckt: ”Världens säkraste” solcellsbatteri som brann i Örebroskola

Fler nyheter