Logga in

Skattechock på transportbilar vid årsskiftet

Publicerad
10 sep 2019, 11:08

Den 1 januari 2020 kommer nya WLTP-krav införas för lätta lastbilar, transportfordon och lätta bussar. ”Kommer att slå hårt mot framför allt lätta lastbilar där också utbudet av klimatbonusbilar är begränsat.” 

Det är inte lätt att hänga med i skattedjungeln när det gäller transportfordon. Den nya höjningen gäller för fordon som registreras från årsskiftet och ger förhöjd skatt i tre år framåt. Därefter går den ner på normal nivå igen.

”En kraftig fordonsskattehöjning kommer att slå hårt mot framför allt lätta lastbilar där också utbudet av klimatbonusbilar är begränsat. Detta slår speciellt hårt mot många småföretagare som är beroende av sina transportfordon”

Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Infördes för ett år sedan Så fungerar nya bonus-malus-systemet

Skattesystemet bonus malus trädde i kraft 1 juli 2018 för personbilar, där bonus ska premieras (genom exempelvis bidrag till elbilar), medan malus ska straffas, exempelvis dieselbilar som kan få dubblerad fordonsskatt.

Tanken är att malusskatten ska finansiera bonusbidragen.

Den första september infördes WLTP för lätta lastbilar, transportfordon och lätta bussar. Den 1 januari 2020 kommer de nya WLTP-kraven börja gälla för bonus malus för samma fordonskategorier.

Mer skatt  Trängselskatt vid användning av firmabilen privat beskattas

WLTP står för ”Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure”och ska mäta fordons bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp och andra förorenande utsläpp, men även räckvidd för elbilar

WLTP ska ge mer verkliga siffror på förbrukning och utsläpp än det gamla mätsystemet NEDC (New European Driving Cycle).

– En kraftig fordonsskattehöjning kommer att slå hårt mot framför allt lätta lastbilar där också utbudet av klimatbonusbilar är begränsat. Detta slår speciellt hårt mot många småföretagare som är beroende av sina transportfordon, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Populär bok bland elektriker Har du koll på hur laddstationer ska installeras?

Han är ”positivt inställd till WLTP och bonus-malus som princip”, men tycker att man borde väntat ett år med lanseringen så att konsumenter och företag haft fler elbilsmodeller att välja mellan och gjort revideringen 2021 då bonus malus ska ses över.

– Införandet av WLTP leder till att värdena för koldioxidutsläppen blir cirka 20–25 procent högre för personbilar och cirka 30 procent högre för lätta lastbilar, jämfört med dagens värden. Från och med årsskiftet kommer fordonsskatten därmed att öka mycket kraftigt, menar han och tillägger:

– Det här kan leda till att man väljer att avstå från köp och i stället fortsätter att köra sitt gamla fordon, vilket riskerar att bromsa förnyelsen och därmed sänkningen av koldioxidutsläppen.

Elsystem ”Förvånade att nätbolagen inte förbereder sig på att det blir mycket hemladdning”

FAKTA/BONUS MALUS

  • Bonus malus är en beräkning av fordonsskatt för nya fordon. Den fungerar så här, enkelt uttryckt:
  • Den som kör mindre miljöbelastande bilar får en bonus, medan den som kör en diesel- eller bensinslukande bil får betala.
  • Malusen används sen för att finansiera bonusen i princip även om det i praktiken är två separerade källor. Systemet ska vara självfinansierat.
  • Bonus gäller för fordon med utsläpp av max 70 gram CO2/km, samt gasbilar, vilket är en höjning från årsskiftet mot tidigare 60 gram.
  • Ingenmalus för fordon med utsläpp mellan 70–95 gram.
  • Malus (höjd fordonsskatt) gäller för fordon med utsläpp av mer än 95 gram CO2/km.
  • Dieselbilar får dessutom ett extra miljötillägg.
  • Bonus malus gäller både personbilar och lätta lastbilar upp till 3 500 kg.
  • Bilar som är i trafik före den 1 juli 2018 omfattas inte.

Stor prisskillnad Då blir laddbilen billigare än bensinaren

Här är några exempel på hur skatten slår mot transportbilar som går på diesel.

  • Bilmodell                           CO2-utsläpp   Ny skatt Skillnad
  • Nissan NV400                       220 g/km    15 800 kr    + 9 800 kr
  • Mercedes Sprinter 211 CDI 207 g/km    14 300 kr    + 8 800 kr
  • MAN TGE Kombi                  205 g/km    14 000 kr    + 8 600 kr
  • Ford Ecoblue                        172 g/km    10 000 kr    + 5 700 kr
  • Peugeot Expert BlueHDi   139 g/km    6 100 kr       + 3 000 kr

Källa: Transportstyrelsen