Logga in

”Ibland kan det bli lite löjligt med ROT-avdraget”

Publicerad
12 sep 2018, 09:55
| Uppdaterad
9 apr 2021

Ett ständigt växande pappersarbete förmörkar Börje Romlands vardag. Han trivs ändå som småföretagare i installationsbranschen — men har flera förslag på hur politikerna kunde lätta på bördan.

Vi träffar Börje Romland på Sundvalls station. Han sitter i bilen och talar i telefon med en gammal kund som nu återkommer efter flera år för att få installerat en radonavskiljare med UV-filter. Han är dock inte är riktigt säker på vem den före detta kunden är. När samtalet är över förklarar han:

– Det här är en trist följd av GDPR. Vi får bara ha aktuella kunder i vårt register nu så de som anlitat oss tidigare under åren får jag inte spara uppgifter om.

Mer företagande: Vd:n som blev överkörd av en snövessla

Börje Romland känner ibland att han som småföretagare drunknar i pappershögarna. Det är så mycket som ska registreras, dokumenteras och föras bok på att han ibland kan känna att ”nu får det vara nog”.

Men Börje är en glad fyr ändå, har lätt till skratt och skakar roat på huvudet åt alla administrativa påfund som myndigheterna har hittat på. Ett näraliggande exempel är ROT-avdraget.

Läs också: Den här firman debiterade 6 500 kronor för en kvart

– Det här är en trist följd av GDPR. Vi får bara ha aktuella kunder i vårt register nu så de som anlitat oss tidigare under åren får jag inte spara uppgifter om.

– Det är inget fel på ROT-avdraget i sig, det gillar jag skarpt, men ibland kan det bli lite löjligt. Som när en kund har varit på Bauhaus eller K-Rauta och köpt en ny blandare och ringer till oss och för att få den installerad. Det blir en timmes jobb, så jag kan fakturera 600 kronor inklusive moms, men så säger kunden att han vill ha ROT-avdrag på 120 spänn. Så då måste jag sätta mig ner och fylla i alla uppgifter och skicka in till skatteverket.

Läs mer: ”Nästan till varje badrum vill kunden köpa materialet själv”

– Varför har man inte infört en minigräns för när ROT-avdraget kan utgå, på säg så där en två–tre tusen kronor? undrar Börje Romland.

FAKTA

Börje ­Romlands fem råd till politikerna

1. Minska byråkratin för företagare.

2. Se över hur GDPR ­försvårar med ­kundregister.

3. Inför en miniminivå för ROT-avdrag.

4. Kommunerna borde ha bättre koll på upphandlingarna.

5. Inför ett anställningsstöd för småföretagare. 

Romlands El & VVS har möjligheten att kunna göra både el och VVS-jobb, och det är en stor tillgång för företaget. Det gäller särskilt på landsbygden, där de större multidisciplinära företagen oftast lyser med sin frånvaro.

Företaget är nästan helt inriktat på privatmarknaden, det är där det är enklast att få vettigt betalt för jobben, menar Börje Romland.

– Kommuner vill jag inte ha att göra med. När de går ut och upphandlar ramavtal vinner det företag som går under lönsamhetsgränsen och erbjuder jobb för kanske 360 kronor i timmen, i förhoppningen om att tilläggsjobb ska ge bättre klirr i kassan. Fast det finns ju ingen garanti på att det blir så, resonerar Börje Romland.

Den här mannen håller med Börje: ”Bedrövligt att de tkan skilja 200 kronori timmen i offerterna”

– Det är inget fel på ROT-avdraget i sig, det gillar jag skarpt, men ibland kan det bli lite löjligt.

Börje Romland lägger en hel del tid på dokumentation av de färdiga jobben. Det är ett pappersarbete som han inser är nödvändigt för att både företaget och dess kunder ska känna sig trygga med de installationer som införts.

– Både el och VVS är seriösa saker där det gäller att ha kontrollerat noga vad du lämnar efter dig. Vi mäter till exempel alltid våra anläggningar enligt de kontrollplaner som finns – och lite till, berättar Börje Romland.

Läs också: Miljardorder till Bravida

På besök i en villa norr om Sundsvall visar Börje Romland ett exempel på ett annat dilemma han ibland ställs inför. Kunden har själv lagt rör för golvvärmen i betongplattan för att spara pengar, men valt en dimension som är för klen för den yta som ska värmas.

– Här har de lagt in 16-rör för att värma 40 kvm, det räcker ju knappt till hälften. Jag förklarade det, men kunden insisterar på att vi ska koppla in dem ändå. Så här måste jag friskriva mig från det funktionella ansvaret, det händer allt som oftast när kunden pulat med installationen själv, konstaterar Börje.