“Nästan till varje badrum vill kunden köpa materialet själv”

05 september 2018  |  Text: Henrik Sannesson

En SvD-artikel om stora påslag på elmaterial skapar debatt. Men andra sidan av myntet är att elektriker ofta får installera material som kunden köpt själv. Elektrikern Linnea Svensson är trött på elmaterial av låg kvalitet.

Kunden skulle få 15% rabatt men fick betala 261,80 kronor styck för 12 vägguttag som gick att köpa på nätet för 63,20 kronor styck. “Man känner sig dumförklarad”, säger Nils-Petter Nilsson till SvD Näringsliv om de påslag som hans elektriker ville ta ut.

Läs mer: Han försvarar saltad faktura

Bland elektriker är ämnet långt ifrån nytt. Många i elteknikbranschen ser den andra sidan av myntet, att kunder insisterar på att själva köpa elmaterialet inför renoveringen och alla de konsekvenser som det kan få.

Elektrikern Linnea Svensson startade en tråd i facebookgruppen “Inget elfel, men…” som fick många att börja diskutera ämnet. Hon frågade gruppen vad de tycker om kunder som “ska vara snälla och köpa material själva?”.

Linnea är anställd på El City och jobbar nästan uteslutande med renoveringar, mestadels badrum men också en del kök. Det handlar mycket om att sätta upp spottar, ett material där det finns hur många märken och märkeslösa produkter som helst och där kvaliteten skiftar.

Branschekonomens råd: Ta betalt för tjänsten inte för materialet

"Vems fel är det om en dålig spot lossnar och hänger ner efter något år om jag redan från början sagt till kunden att jag helst inte vill arbeta med det materialet"

Linnea Svensson, elektriker.

– Nästan varje badrum vill kunden köpa materialet själv. För mig handlar det inte bara om att de köper grejer av dålig kvalitet utan att det ofta blir fel. Det som fick mig att skriva på facebook var en kund som köpt spottar själv. Tidigare var det 24 Volt i det taket men kunden hade köpt 230 Volt. Då fick jag springa runt och leta efter en trafo och sen undrar kunden varför det tar så lång tid, säger Linnea Svensson.

De billigaste spottarna har skruvfästen, medan de spottar som Linnea helst arbetar med har moderna snäppfästen.

Krönika: Bli inte en branschförrädare

– Vems fel är det om en dålig spot lossnar och hänger ner efter något år om jag redan från början sagt till kunden att jag helst inte vill arbeta med det materialet, undrar Linnea Svensson.

Branschen ställer ofta garanti som argument mot att privatpersoner klagar på materialpåslag. Grossisterna lämnar två års garanti, men vems blir ansvaret om kunden själv har köpt elmaterialet. Risken är att skuggan faller på elinstallatören, trots att det egentligen handlar om ett fel på en lågprisprodukt som saknar garanti.

Läs mer: Deras marknad försvann över en natt

Varför har vi hamnat i den här situationen med höga materialpåslag som driver kunder mot att själva köpa elmaterial?

– Vad ska en elektriker tjäna pengar och göra vinst på? Med lågt timpris som alla vill ha måste man höja materialpriserna. Om kunder började acceptera vad det kostar med hantverkare tror jag att vi skulle kunna ta en rimlig timpenning och sänka materialpriset.

Läs mer: De jobbar bara med partnering

Hur mycket påslag ska man ta på material tycker du?

– 20 procent, säger Linnea Svensson.  

Fler nyheter