Logga in

“Bedrövligt att det kan ­skilja 200 kronor i timmen i offerterna”

Publicerad
11 jan 2016, 08:58

– Branschen måste ta sig samman och göra något åt de här missförhållandena. 

Christer Karlsson reagerar starkt på skillnaderna i offerterna på ­serviceavtal mot kommun och landstingföretag. Hans företag, Delta i Umeå, har därför gjort något av en helomvändning. Förr var det service som var intressantast, i dag finns pengarna i de större entreprenadprojekten.

För sju år sedan besökte Elinstallatören Delta i Umeå. Företaget hade då åtta år på nacken och hade under den tiden vuxit till 100 an­ställda på elsidan.

Fyrtio procent av verksamheten var ­s­ervicearbeten, ett område som Delta vid den tiden satsade starkt på – målet var att service skulle svara för 50 procent av den totala omsättningen.

I dag är bilden en annan. Antalet anställda har vuxit till det dubbla, genom anställningar och genom företagsförvärv runtom i Väster­botten. Servicesidans andel av omsättningen har sjunkit till 30 procent medan entreprenad­sidan expanderat, delvis som följd av en rad riktigt stora projekt.

– Vi satsade på service för att prisbilden var bättre inom det området. Vi byggde en organisation med ett stort antal väldigt duktiga servicemontörer och levde i flera år gott på att göra våra kunder nöjda. Men vi sätter våra priser för att kunna leva på uppdragen och det är det som ligger oss i fatet i dag, konstaterar Deltas huvudägare Christer Karlsson.

Christer menar att det är långt ifrån alla i branschen som räknar på samma sätt som Delta. Och att det är svårt att förstå hur det kan vara så.

– Vår styrka i dag är i stället att vi har blivit duktiga på entreprenadsidan. Här har vi lärt oss att arbeta smartare så att vi kan räkna snålt på anbuden.

Magnus Wilderth, Deltas vd 

– Jag tycker det är bedrövligt att det kan ­skilja 200 kronor i timmen i offerterna på ­serviceavtal mot kommun och landsting.

Det går ju inte att hålla en servicemontör med bil och allt för 300 kronor i timmen. Branschen måste ta sig samman och göra något åt de här missförhållandena, menar Christer.

Så nu väljer Delta att mest inrikta sig mot kunder som vill ha transparens i prissättningen, som vill veta vad de får för pengarna och ser sambandet mellan ett gott arbete, god service och en rimlig ersättning.

– Vår styrka i dag är i stället att vi har blivit duktiga på entreprenadsidan. Här har vi lärt oss att arbeta smartare så att vi kan räkna snålt på anbuden. Med en ärlig och öppen dialog med våra beställare tjänar vi ändå hyggligt med pengar. Deltas nye vd Magnus Wilderth menar att det är här företaget gör skillnad.

– De flesta projekt vi ger oss i kast med är inte färdigprojekterade från start och därför händer så mycket i jobben under resans gång. Just att vara ärlig och öppen i sin dialog med kunden har med tiden gjort oss framgångsrika och en respekterade.

– De flesta projekt vi ger oss i kast med är inte färdigprojekterade från start och därför händer så mycket i jobben under resans gång. Just att vara ärlig och öppen i sin dialog med kunden har med tiden gjort oss framgångsrika och en respekterade.

– Visserligen är det väldigt slitsamt för våra projektledare, med korta byggtider och många ändringar, men det öppnar också möjligheter. Vi har haft uppdrag där vi fått mer än två nya ritningar varje dag, där det projekteras för ett par, tre månader i taget, berättar Magnus.

– Det ställer höga krav på projektledare och ledande montör, men de är fantastiskt duktiga på att få ihop det hela till slut, tillägger han.

Delta fick en bra start med entreprenadjobben genom att vara först i Umeå med att kunna erbjuda kompletta installationspaket. Det klarade företaget genom att införliva en plåt- och ventilationsfirma i företagsgruppen 2011 och genom att därutöver samarbeta med ett par av grannarna ute i Marielunds företagspark: Styrsystemspecialisten Gate och VS-firman Gustafsson rör. På rörsidan har Delta ibland också arbetat tillsammans med Imtech i Umeå.

– Vårt kompletta erbjudande gjorde tidigt NCC till en intim samarbetspartner, men på senare år har vi fått konkurrens som installatörer hos dem. Jag tror att vi är lite för noggranna i vårt arbete ibland och det har lett till att vi i dag inte kan lämna de allra lägsta priserna, säger Christer Karlsson.

– Jag tror att vi är lite för noggranna i vårt arbete ibland och det har lett till att vi i dag inte kan lämna de allra lägsta priserna.

Christer Karlsson, Deltas huvudägare.

– Ja, här finns gott om utrymme för ­förbättringar, håller Magnus Wilderth med.

Största uppdraget för Delta under de senaste åren har varit installationer för Balticgruppen

i kvarteret Forsethe i Umeå centrum. Det är ett jätteprojekt där hela kvarteret byggts om för köpcentrumet Utopia, nya hotell Winn, kontorslokaler, gymnasieskola, bostäder och annat.

– I tre år har vi hittills installerat där och det tycks aldrig ta slut, konstaterar Magnus Wilderth.

Just nu pågår ett annat jätteuppdrag hos PEAB som bygger ett Ikeavaruhus i Umeå. ­Projektet ska vara klart till slutet av februari och nu börjar de första uppdragen med butiksanpassningar i köpcentret att ramla in hos Delta.

Andra stora uppdrag som håller Deltas montörer i gång i Umeå just nu är ett nytt hotell för Elitegruppen som ska inrymmas i en före detta skola, ny bilhall och verkstäder åt VW Audi och ett uppdrag åt Baltic som omfattar en konvertering av Astra Zenecas nedlagda tablettfabrik till ICA-hall, företagshotell, gymnastikanläggning, med mera.

– Och så byggs det en jäkla massa bostäder i Umeå. Än så länge visar högkonjunkturen ingen avmattning i staden, men konkurrensen om jobben är hård.

– Och så byggs det en jäkla massa bostäder i Umeå, berättar Christer Karlsson. Än så länge visar högkonjunkturen ingen avmattning i staden, men konkurrensen om jobben är hård.

– Visst har vi en överetablering på elsidan, den saken är klar – dessvärre, suckar Magnus Wilderth.

– Det är väl därför som högkonjunkturen inte lett till några höjda priser på uppdragen.

Vi är alltid tre–fyra stycken som bjuder på de stora projekten och det spelar ingen roll vilka certifieringar eller kvalitetssystem du kan erbjuda – det är penningen som styr i sista hand. Christer Karlsson pekar särskilt på bostadssektorn där betalningen är riktigt usel, enligt hans mening.

– Du måste verkligen stå på tå i dag om du ska klara dig i konkurrensen. Vi är 220 anställda totalt inom Delta, men vi har inte mer än ett tiotal personer sysselsatta inom administration, projektering, kalkyl och projektledning.

Det gäller att vara effektiv, konstaterar han. För Delta har detta lyckats ganska bra. Orderböckerna just nu är fyllda långt fram i augusti nästa år.