Logga in

Gymnasieelever bygger laddstation

Publicerad
26 jun 2017, 15:18

Bygg- och installationsprojekt ska öka intresset för tekniska utbildningar. Högskolan i Gävle samarbetar med länets gymnasieelever som har byggt en solcellsdriven laddstation för elbilar.

– Intresset för ingenjörsyrket har definitivt höjts nu när man vet mer om vad det handlar om. Från början till start har vi designat och byggt en carport och kollat var den bäst skulle placeras, säger Elias Jonsson som går andra året på naturprogrammet på Hälsingegymnasiet i Bollnäs och som har varit en av två ansvariga för elevgruppen i projektet Ingenjörstrainee vid Högskolan i Gävle.

Elevgruppen bestående av 26 elever delades in i fem olika delprojektgrupper med fokus på byggnation, energi, data-elektro, teknik samt en marknadsföringsgrupp. Arbetet och samarbetet har flutit på väl, med undantag för några oväntade händelser.

– Problemet var att vi inte fick några instruktioner till hur man monterar allting. Vi fick pussla ihop delarna och se vad som verkade logiskt. Utmaningen därtill var att det blev lite tight med tid på slutet. Extra kul är att vi utöver ingenjörsbiten också fått arbeta med team-building övningar, hur man arbetar i ett projekt, säger Elias Jonsson.

Elever kopplar elen i energisnåla Attefallshuset.

Två veckor har projektet pågått. Den första veckan var mer teoriinriktad, eleverna utvärderades också och projektledare tillsattes. Planeringen och byggandet av laddstationen har totalt tagit åtta dagar.

Projektet Ingenjörstrainee ingår i Teknikerjakten vars mål är att öka ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap och viljan att utbilda sig inom området.

”Det är hemskt lätt att välja bort ingenjörsutbildningarna eftersom utbildningsbeskrivningarna kan vara svåra att läsa. Med sådana här projekt ökas förståelsen och intresset för utbildningarna.”

Magnus Lemoine, projektledare Teknikerjakten vid Högskolan i Gävle.

– Vi satsar på att kombinera både teori och praktik. Också jobba med att koppla alla yrkesrollerna mot carporten. Det som är speciellt också med det här projektet är att de har visualiserat hur mycket solcellerna på carporten producerar. Det sitter displayer på insidan och utsidan av carporten som visar fem olika mätvärden, där ibland hur många watt som produceras, säger Magnus Lemoine som är projektledare för Teknikerjakten vid Högskolan i Gävle.

– Det är otroligt kul att de känner ett helt ägarskap för det här. Det är deras laddstation. Vi har fräst in deras namn i en aluminiumplåt, som satts på en av stationens stolpar, säger Magnus Lemoine.

Är laddstolpen boven i elkvalitetsdramat?

Valet av en laddstation för elbilar är enligt Magnus Lemoine dels för att det ligger i tiden men att det också är viktigt för högskolans vision att arbeta för en hållbar livsmiljö för människan.

– Vi är starka utbildningsmässigt och forskningsmässigt inom dessa områden. I projektet finns både forskare och lärare med att handleda eleverna, säger Magnus Lemoine.

Ansökningarna till högskoleingenjörsprogrammen på Högskolan i Gävle ökade med 32 procent jämfört med förra året. Magnus Lemoine tror att projekt som Ingenjörstrainee har stor betydelse.

– Det är hemskt lätt att välja bort ingenjörsutbildningarna eftersom utbildningsbeskrivningarna kan vara svåra att läsa. Med sådana här projekt ökas förståelsen och intresset för utbildningarna, säger Magnus Lemoine och tillägger.

– Arbetsmöjligheterna ser väldigt bra ut, det är ett enormt tryck efter ingenjörer. De som går på våra utbildningar har jobb redan innan de tagit examen. Arbetsgivarna vet att vi har den utbildning de behöver.

Högskolan i Gävle har nära kontakt med näringslivet och förutom Högskoleingenjörsutbildningar erbjuds också så kallade Cooperative Education, Co-op. Det innebär att studierna varvas med betalda arbetsperioder, många av högskolans samarbetsföretag ser det som en del i en långsiktig rekryteringsstrategi, skriver högskolan på sin hemsida.

Tjuvar stal en hel solcellsanläggning.