Volvos storsatsning - bara elbilar

05 juli 2017  |  Text: Hannes Granberg

Nyheten som blivit en riktig snackis. Under onsdagens presskonferens delgavs mer ingående information om företagets nya modeller och vision.

Elinstallatören skrev tidigare i dag om Volvos satsning på elbilar. I eftermiddags hölls presskonferens i Stockholm.

 Det är ett signifikant beslut för Volvo, vi gör en strategisk förändring för vår framtida utveckling, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Volvos nya flotta kommer att lanseras i tre olika nivåer. Mildhybrid, vidareutveckling av tvillingmotorer och helelektriskframdrivning.

 48-volts mildhybriden ger bilen ett elektriskt lyft för en mjuk och kraftfull körning. Kunden kommer på ett rätt traditionellt sätt ha ett mycket mer bränsle- och CO2 effektivt förbränningssystem som också kommer att ge bättre prestanda och mjukare körning, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo och fortsätter.

 När det kommer till tvillingmotorernas plug-insystem, är det en utveckling av vad vi redan har i dag i våra XC-90, S90 och V90. Det är ett kraftfullt system som ger mycket bättre bränsleekonomi och högre effektivitet. Och slutligen helelektriskframdrivning, det är ett modulärt system som passar kunder i vardagen enda upp till premiumkunder.

Norge kör om Sverige när det gäller elbilar och laddinfra.

"Detta är en attraktiv bil som folk vill ha och vi svarar på våra kunders önskemål. Självklart är det också ett sätt för oss att sänka våra CO2 nivåer."

Håkan Samuelsson, VD Volvo

Volvo kommer att lansera fem nya modeller med start 2019, två av dem kommer vara helelektriska för företagets premiummärke Polestar. De övriga tre kommer tillverkas för Volvos räkning och ha helelektriskasystem som alternativ.

Frågan om konsumentpriset på de nya bilarna är i dagsläget oklart, men kvalitén ska inte tummas på.

 Det är för tidigt att säga, likadant med produktionskostnaden. Vi kommer inte att sälja lågbudgets bilar, men självklart kommer vi försäkra oss om att bilarna är konkurrenskraftiga, säger Håkan Samuelsson.

Han har tidigare motsatt sig helelektriska bilar, men har sedan dess ändrat sig. Företaget var främst skeptiskt till bristen på laddinfrastruktur och kostnadsnivån för batteriproduktionen. Nu när produktionskostnaderna har sjunkit och laddinfrastrukturen börjat hinna ikapp finns inga hinder. Håkan Samuelsson understryker framförallt kundunderlaget.

Här byggs laddstation för att öka teknikintresset.

"Vi välkomnar alla att erbjuda sig att leverera batterier. Vi behöver mer konkurrens. Och till alla som är intresserade att satsa på laddinfrastruktur."

Håkan Samuelsson, VD Volvo

 Detta är en attraktiv bil som folk vill ha och vi svarar på våra kunders önskemål. Självklart är det också ett sätt för oss att sänka våra CO2 nivåer.

Den första bilen som ska tillverkas baseras på CMA-plattformen, som återfinns i Volvos 40-modeller. Tillverkningen kommer att förläggas till Kina, men tillverkningen överlag kommer att göras globalt, både i de europeiska och amerikanska fabrikerna.

Gällande tillverkning av de nya modellernas batteri har företaget inte bestämt sig än, men säger att både CMA- och SPA-plattformen möjliggör ett mycket bra alternativt för ett riktigt konkurrenskraftigt batteri. Under presskonferensen inbjuder Håkan Samuelsson företag att öppna för dialog med Volvo.

 Vi välkomnar alla att erbjuda sig att leverera batterier. Vi behöver mer konkurrens. Och till alla som är intresserade att satsa på laddinfrastruktur.

Sverige storsatsar på elbilar.

"Enligt min mening är Tesla den enda biltillverkaren i premiumklass i dag som är helelektrisk. De är en stark konkurrent som vi respekterar, men vi tror att vi blir den andra biltillverkaren i premiumklass i världen som också är elektrifierad."

Håkan Samuelsson, VD Volvo

Tesla ligger säkerligen på mångas läppar när det pratas elbilar. Märket som tidigare tycks ha dominerat premiumklassen för elbilar får sig nu en konkurrent.

 Enligt min mening är Tesla den enda biltillverkaren i premiumklass i dag som är helelektrisk. De är en stark konkurrent som vi respekterar, men vi tror att vi blir den andra biltillverkaren i premiumklass i världen som också är elektrifierad, avslutar Håkan Samuelsson.

Vägen som laddar bilen.

Fler nyheter