Logga in

Laddboxarna som säljer bäst: ”De snabbt tog över Easees marknad”

Publicerad
9 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
5 jun 2025

Laddboxmarknaden har stagnerat, men kraven på smarta lösningar ökar. Elinstallatören har pratat med återförsäljare om Easees revansch, kundernas teknikkrav – och varför supporten blivit viktigare än hårdvaran.

Läs också:
Easee om nya laddboxen: ”förmodligen världens mest testade”

Läs också:
”Det finns bevisligen en problematik med likström och jordfelsbrytare typ A”

Hur ser marknaden för laddboxar ut i dag?

– Generellt har vi sett en ganska flat marknad. Den hade absolut ett uppsving under senare delen av 2024, men ligger fortfarande under mångas förväntningar. Siffermässigt ser vi att under första kvartalet 2025 är det nästan exakt samma som för motsvarande tid i fjol, säger Niklas Tunek, vd på Efuel. 

– Efterfrågan på laddboxar följer naturligt utvecklingen av den laddbara personbilsflottan. I Sverige har tillväxten legat på omkring 14 procent det senaste året och fler elbilar innebär i de flesta fall också ett ökat behov av att kunna ladda. Vi som företag befinner oss i en stark tillväxtfas, även om marknaden har mognat en del ställt mot tidigare år, säger Hugo Flygare, märkeschef på Elbilsvaruhuset.

Hugo Flygare, Laddboxgrossisten

Easee var dominerande på hemmamarknaden fram till säljförbudet 2023 – hur är deras position i dag?

– Säljstoppet blev en tvärnit för Easee, och under en period försvann de i princip helt från marknaden. Men Elsäkerhetsverket krävde inte några åtgärder för redan installerade boxar. Easee har sedan dess gjort sin hemläxa och är tillbaka i Sverige med starkt förtroende. Deras modell Charge Up är nu en av våra mest populära, säger Hugo Flygare.

– Det pratas om ”Easee-gate”, men från bolaget kallar man det ”Sweden-gate”. De har skurit ner, förbättrat sin regelefterlevnad och lanserat nya produkter baserade på samma teknikplattform, men med uppdaterad dokumentation. Vi ser att de tar marknadsandelar, särskilt inom hemladdning. Men det finns fortfarande en resa kvar, säger Niklas Tunek.

Kan de återta sin position, eller är tiden en annan idag – och hur ser marknadsandelarna ut?

– Marknaden är i dag mer fragmenterad och få installatörer satsar enbart på en produkt. Det här är naturligt på en mogen marknad även om Zaptec har intagit en väldigt dominerande ställning då de snabbt tog över Easees marknad. Men vi tror på Easee som innovationsledare framåt och att de kan utmana, säger Niklas Tunek.

– Exakta siffror är konfidentiella, men den övergripande bilden är att Zaptec snabbt fyllde tomrummet efter Easees säljstopp. I dag är efterfrågan mer spridd mellan flera tillverkare, vilket vi som återförsäljare ser som positivt, säger Hugo Flygare.

Vad är den viktigaste tekniken som efterfrågas idag. Har dubbelriktad laddning, effektstyrning eller kopplingar mot smarta tredjepartslösningar blivit viktigare?

– Det vi hör allra oftast är att kunderna vill ha en lösning som är enkel, säker och fungerar smidigt i vardagen. När det gäller specifika funktioner är möjligheten att schemalägga laddningen något många efterfrågar. Detta för att kunna ladda när elen är som billigast och för att undvika dyra eltariffer. Tekniker som V2G och V2H är också på uppgång och vi märker ett växande intresse kring dem under det senaste året, säger Hugo Flygare.

– Det här är en intressant fråga, för generellt är efterfrågan driven av säljargumentation snarare än behov. Ta dubbelriktad laddning. Det är väldigt många laddboxar som är V2G-ready och som följer standarden för detta. Men det är väldigt mycket teknikutveckling och arbete med standarder innan det kommer att funka. Så vår bedömning är att det är en bit bort innan vi får en bred kommersialisering. 

– Annars är smart styrning och integrationer samt kompatibilitet något vi får många frågor om. Här finns det en bredd och beroende på om det är på hem eller systemsidan är det en hel del att ta in. Men här kan jag säga att det här är en av de största skälen till vår existens. Vi säljer inte bara hårdvara utan är mer av en kunskapspartner. Vår roll handlar mer om rådgivande införsäljning och hur vi ska hjälpa våra kunder att möta sina kundbehov. Helt enkelt hur ska de kunna tjäna pengar och där ser vi att vårt tillbehörsutbud gör att man kan få marginal i sin laddboxinstallation. För just detta har vi lagt mycket pengar på att ha en väldigt bra support och det har vi fått feedback på att det uppskattas, säger Niklas Tunek.

Vad tror du kommer ske inom de kommande åren, vad blir de viktigaste parametrarna?

– Elektrifieringen fortsätter i snabb takt och laddinfrastrukturen måste hänga med. Kunderna blir mer pålästa och söker smarta, säkra och behovsanpassade lösningar. Då gäller det att ligga steget före, följa teknikutvecklingen och hålla koll på regelverk, säger Hugo Flygare.

– Mjukvara och kompatibilitet mellan system blir allt viktigare. Vi ser fler aktörer som erbjuder smarta helhetslösningar med AI och integration mot hemmet. Här finns en kunskapslucka hos vissa installatörer. Vissa är förstås jätteduktiga, men andra har svårt att hinna med och uppdatera sig, säger säger Niklas Tunek och fortsätter: 

– Men det gör att vår position, med expertrådgivning, personligt sälj och support på telefon, blir än viktigare. Alla kan sälja hårdvara, men vi kan svara på frågor om hur saker och ting funkar tillsammans. Det sista man vill som installatör är att stå på plats, med bilen ute och två timmar till nästa jobb – och så funkar det inte. Eller att det inte fungerar så bra tillsammans med något annat och kunden hör av sig och det blir backjobb.

Läs också:
Stor marknadsöversikt – 24 laddboxar jämförda