Logga in

”Min installatör var vansinnig”

Publicerad
28 sep 2023, 05:36
| Uppdaterad
27 sep 2023

”Både batteri och växelriktare var i öppen låga”, berättar en småhusägare om sitt hembatteri från Nilar. Företaget beklagar prestanda- och kvalitetsproblemen som de förklarar så här.

Hembatteriet från Nilar som Robin Östlund i Karlstad installerade i december 2021, tillsammans med ett Ferroamp-system, fungerade bara i två månader.

– Sedan började batteriet strula. Laddningen hoppade från 95 till 0 procent nästan direkt. Jag reklamerade och fick nya battericeller och mjukvara, men efter några veckor var det samma strul igen, säger han.

”Det har varit en riktig soppa, och egentligen tycker jag inte att jag ska behöva betala för ett nytt batteri.”

Robin Östlund, boende i Karlstad

Läs också:
Ferroamp sågar Nilar: ”Bristande kvalitet”

Läs också:
”Världens säkraste” solcellsbatteri som brann i Örebroskola

Läs också:
”Vi litar på batteriet, men…”

Att reklamera ytterligare en gång visade sig inte vara så enkelt. Ett tag trodde Robin Östlund att han skulle få nya batterier av Nilar, men beskedet dröjde. Det var svårt att komma fram till kundtjänst.

– Min installatör var vansinnig. Han fick ta hand om trasiga batterier från flera kunder och fick inget betalt för reklamationen. Batterierna stod ett halvår i ett förråd och några började brinna, berättar Robin Östlund.

Han och hans installatör är inte ensamma om problemen med Nilar-batterierna. En lantbrukare i Östergötland, som vill vara anonym, berättar att han bytt batteri flera gånger. Ett av de tre batterierna (6 kW) brann en gång.

– Både batteri och växelriktare var i öppen låga. Lyckligtvis var jag hemma då och kunde släcka, säger han.

I Facebookgruppen Ferroamp Q&A skriver en kommentator att det ”flashade till” och sprakade inne i batteriet vid en omstart. Sedan såg han hur vit massa rann genom väggarna på de fyra cellerna.

En annan kommentator menar att grundproblemet är att batterierna läcker. Det orsakar kristallisering som kan leda till kontakt med jordplan.

Flera personer som Elinstallatören pratat med säger att maxeffekten på batterierna aldrig nåddes.

Nilar skriver i ett mejl att de beklagar att användare har upplevt prestanda- och kvalitetsproblem. Enligt företaget handlar det om en tidigare generation av Nilars batteri där tätning mot omgivande miljö inte fungerat på ett tillfredställande sätt.

Orsaken till problemen uppges vara denna: Om syre och fukt kommer i kontakt med de inre tätningarna i batterimodulen kan positivt laddade joner från elektrolyten dras ut ur battericellen. I fuktig miljö kan dessa joner tillsammans med vattnet i luften återbilda en elektriskt ledande elektrolyt på utsidan av batteriets cell och modul.

När elektriskt ledande vätska kommer i kontakt med ytor med olika elektrisk spänning finns alltid en risk för kortslutning. Det kan leda till snabb upphettning av batteriet.

– Eftersom Nilars batterier är av säker NiMH(nickelmetallhydrid)-kemi blir skadeverkan begränsad – till skillnad från till exempel litiumjon-batterier där en sådan upphettning i de flesta fall får katastrofala följder, skriver Matilda Ekman Vråmo, marknadschef hos Nilar.

Robin Östlund ville gärna få hjälp att åtgärda sitt batteri, men efter ett år tröttnade han på att vänta. I stället nappade han på erbjudandet från Ferroamp om att byta till ett ESS-batteri, till rabatterat pris.

– Det har varit en riktig soppa, och egentligen tycker jag inte att jag ska behöva betala för ett nytt batteri. Det var bra miljötänk från början med batteri från ett svenskt bolag (Nilar), men det hade varit bättre om de kunnat ge lite support också, säger han.

För två år sedan:
Svenska batterier räddar Ferroamps kunder

Nilar menar att de vanligtvis uppmanar missnöjda användare att skicka tillbaka sina batterier till företaget – för återvinning enligt rådande säkerhets- och miljöföreskrifter. 

– Men i det här fallet kommer i stället erbjudandet om batteriutbyte från Ferroamp, och därför måste vi hänvisa frågor om returer till dem, skriver Matilda Ekman Vråmo.