Elsäkerhetsverket granskar V2L-adaptrar

Publicerad
27 okt 2022, 09:01

Att använda elbilens batteri för att driva elprylar med schukokontakt verkar ju fiffigt. Men vad händer vid ett jordfel?

V2L, Vehicle to load, är en ny funktion som gör det möjligt att använda en elbil som en ”powerbank på hjul”. Med hjälp av en adapter i elbilens ladduttag kan bilbatteriet strömförsörja alla möjliga produkter med schukoukontakt.

Expertfråga:
Får jag mata huset med elbilen vid strömavbrott?

Läs också:
Måste laddboxen ha egen jordfelsbrytare?

Effekten är upp till 3,6 kW för några av bilmodellerna. Det kan räcka för att driva sladdverktyg eller -gräsklippare på tomten, värma våffeljärn eller mikrovågsugn på utflykten eller kanske ladda elcyklar när det inte finns några vägguttag i närheten. Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 och MG Marvel R tillhör fordonen som hittills stöder V2L.

Joel Lee Antman.

Men vilka elsäkerhetsmässiga aspekter finns det? Frågan utreds av Elsäkerhetsverket som har inlett en granskning.

– Det här är en ny typ av produkt, och vi vill bland annat ta reda på hur tillverkarna har löst jordningen och vad som händer om ett jordfel inträffar i en ansluten apparat, säger Joel Lee Antman, som är elinspektör på myndigheten.

Ett annat frågetecken rör ip-klassningen. I biltillverkarnas marknadsföring används V2L-funktionen av personer som exempelvis är ute och campar.

– Men i bruksanvisningen står det att uttagen ska användas i torra miljöer, konstaterar Joel Lee Antman.

Läs också:
Solpanel med stickpropp får nobben – igen

Sammanlagt tre V2L-adaptrar av olika fabrikat kommer att undersökas på testlabb. Elsäkerhetsverket ska även granska vilka produktstandarder tillverkarna använder sig av. Utredningen ska vara klar i början av 2023.