Logga in

Varseljackan kostar 32 000 – därför är arbetskläder lyxmode

Publicerad
9 maj 2022, 08:06

Från grova och klumpiga plagg till lätta och stretchiga funktionsmaterial. Arbetskläderna och kraven på dem förändras, men varför säljer franska lyxmärken varseljackor för tiotusentals kronor?

Att kläderna som används på jobbet har förändrats både i form och funktion råder det inga tvivel om. Det kan proffsen på området intyga. På Fristads huvudkontor i Borås är Lene Jul strategiskt ansvarig för produktutvecklingen på företaget som har sytt arbetskläder i snart 100 år. Hantverkare ser helt klart annorlunda ut nu än de gjorde på 1920-talet, säger hon.

Läs mer om arbetskläder:
Elektriker, hur ser ni ut egentligen?

Elektriker recenserar sina arbetskläder:
”Det är katastrof, tillverkarna har inte hängt med”

– Under lång tid har utvecklingen gått mer och mer mot funktionalitet. Från början jobbade man med väldigt enkla, kraftiga bomullsplagg. Under åren har det lagts större fokus på ergonomi. Det har skett en revolution materialmässigt de senaste 30 åren. Materialen har blivit starkare och tunnare. De senaste tio åren har stretch kommit stort, det handlar mer och mer om komfort, säger hon. 

Vilka är de tydligaste trenderna just nu?

– I dag ser arbetskläder mer ut som mode- eller sportplagg. Man är van vid funktionaliteten i träningskläder och vill ha det när man jobbar också för man blir minst lika varm när man arbetar. Generellt vill många ha en hyfsat tajt passform. Dock ser vi de senaste två åren ett stort intresse för våra klassiska plagg igen. Det handlar väl om att modet generellt är workwear-inspirerat nu, många unga är intresserade av våra blåbyxor. 

Vilka färger säljer bäst?

– Vi har under nästan alla år sålt absolut mest i svart, grått och mörkblått.

Och varselgult då. Skulle man kunna välja till exempel chockrosa som varselfärg i stället om man hade lust?

– Nej, de färger som är godkända är gult, orange och fluorescerande röd. Det är oerhört reglerat kring designen för hur reflexer ska sitta och hur den fluorescerande ytan ska se ut.

Hur tror du hantverkarkläder ser ut och fungerar i framtiden?

– Det är en ökad efterfrågan på hållbarhetstänk och mer fokus på vilken miljöpåverkan kläderna har. Materialen blir allt mer hållbara samtidigt som komfort fortsätter att vara huvudsaken.

Komfort kanske är huvudsaken för de flesta som arbetar som installatörer men hantverkarkläder spelar också en betydande roll bland människor som oftast inte har komfort som sin största drivkraft när det är dags för påklädnad. 

Workear kan vara tacksamt att hämta inspiration från eftersom det har väldigt starka neonfärger och grafiska uttryck med reflexband som är dragna kors och tvärs över plaggen. Det är en estetik som är aktuell just nu.

Erika Blomgren

Den som surfar runt på diverse lyxiga klädmärkens webbsidor kan hitta plagg som ser väldigt bekanta ut om man haft industrier och byggen som arbetsplatser, men som har en annan sorts prislapp. Just nu går det att köpa en jacka hos franska Balenciaga för drygt 32 000 kronor. Den är till största del varselgul med reflexränder och ser, förutom märkets logga, ut precis som en vanlig arbetsjacka. Hur kommer det sig?

Erika Blomgren är universitetsadjunkt på institutionen för design på Textilhögskolan i Borås och hon nämner den georgiske designern Demna Gvasalia. Han är creative director på just Balenciaga och grundade innan dess modemärket Vetements, som vid en snabb titt visar sig marknadsföra en liknande varseljacka för något mer blygsamma 27 000 kronor.

– Han har satt stor prägel på modet generellt genom att våga ta in andra influenser. Lite mer spegla hur folk ser ut på gatan och göra mode på det. Jag skulle i alla högsta grad säga att just nu bär var och varannan modeintresserad den typen av plagg och man skulle inte höja på ögonbrynen om de kom med en jacka som ser ut att vara gjord för någon som står ute på vägarna och arbetar eller någon annan typ av workwear, säger hon.

Varför ser det ut så?

– Det kan ha att göra med att vi lever i en tid när man kritiskt granskar hur herr- och dammode ser ut och hur kläder kommunicerar, både i sociala och politiska aspekter men också om makt och könstillhörighet. För några år sedan kom det starkt att folk började klä sig nästan könsneutralt.

Erika Blomgren säger att om det traditionellt funnits en uppdelning med slitstarka, stora, funktionella kläder för arbetande män och i andra änden av skalan figursydda, nätta, opraktiska kläder för kvinnor så kan det vara både ett statement och en lek när workwear tar större plats i modet.

– I vår tid blandas allting huller om buller och det har varit tydligt de senaste åren att man velat ifrågasätta kläder och dess konstruktion för olika syften och kroppar genom att mixa och överraska.

Tyget hjälper dig att lyfta:
Textila muskler ska bli framtidens arbetskläder

Modet svänger fram och tillbaka och de senaste åren har det märkts en motreaktion på tidigare ganska strikt stil med smala och sobra plagg. Det kan ha bidragit till arbetsklädernas popularitet hos designer.

– Workwear i dag kan vara tacksamt att hämta inspiration från eftersom det har väldigt starka neonfärger och grafiska uttryck med reflexband som är dragna kors och tvärs över plaggen. Det är en estetik som är aktuell just nu, säger Erika Blomgren.

Säger det något mer om en tid när kläder som annars bärs av arbetare blir statusfyllt mode?

– Ja, det tror jag och det har att göra med designern Demna Gvasalia jag nämnde, att han snodde idéer utifrån personer på gatan. Det blir en klassfråga att man tar ett plagg från arbetarklassen och gör det till ett lyxplagg.