Elektrifierad storsäljare

Publicerad 2 jul 2014, 10:27

Europas mest sålda bil, Volkswagen Golf, lanseras nu som renodlad elbil med den, i alla fall på papperet, imponerande räckvidden 19 mil. Priset är också tilltalande. Med den så kallade supermiljöbilsbonusen på 40 000 kr hamnar bilen på runt 7,5 basbelopp: 334 900 kr.

Den pott som regeringen avsatt för att stimulera miljöbilar väntas dock ta slut under året, så den som är sugen på en eldriven Golf bör inte vänta för länge. Elinstallatören fick tillfälle att provköra bilen när den för första gången premiärvisades på svensk mark i slutet av maj.

Det ska dock sägas med en gång att det var en ganska kort provkörning. Många motorjournalister stod i kö, så något utförligt test kan vi inte leverera. Men vi hoppas få återkomma till det lite längre fram i år när vi fått möjlighet att testa Golfen i vardagskörning med den jakt på laddstolpar och med den räckviddsångest all elbilskörning innebär.

I provköringen imponerar Golfen genom att vara mycket pigg och körglad. Den känns välbyggd och solid. Den låga tyngdpunkten ger bilen en gocart-aktig känsla. Samtidig förvirras hjärnan av att bilen helt saknar motorljud. Bara vindbrus, vägljud och kupéfläkten stör idyllen.

I standardutrustningen ingår bland annat adaptiv farthållare med VW:s Front Assist och City Emergency Brake (i farter upp till 30 km/h stannar bilen själv om föraren inte stannar för hinder), LED-ljus fram och bak och en värmepump. Just det senare är särskilt viktigt på en elbil. Istället för att ta kraft från batteriet till att värma eller kyla kupén så används en mer engergieffektiv värmepump.
Bromskraftåtervinning (inställningsbar i fyra lägen) återför kraft till batterierna.

Batterierna kan snabbladdas till 80 procents kapacitet på 30 minuter. Standardladdning tar annars sex timmar. Batteriladdningen och klimatanläggningen kan aktiveras genom en smartphone. Volkswagen utlovar en garanti på 8 år eller 16 000 mil på batterierna. Det välkomnas nog av privatpersoner, som ju annars inte hör till de främsta köparna av elbilar. De svenska återförsäljarna erbjuder laddningspaket och en installation hemma hos kunden. Men det går också att ladda med en vanlig sladd och ett 230 volts-uttag.

Hur är det då med den uppgivna räckvidden på 19 mil? Det är ju den såklart viktigaste frågan för förare av elbilar som inte har något plan B när batteriernas laddning är slut. Ja, precis som de värden billtillverkarnas anger för bränsleförbrukning får den angivna räckvidden i de flesta fall betraktas mest som en teoretisk siffra. I praktiken, med de start och stopp som de flesta bilresor innebär, och inte minst i det kalla svenska klimatet, lär räckvidden bli ganska många mil kortare. Men för merparten av resorna i och kring en stad så lär ändå räckvidden vara tillräcklig för de flesta.

Tyska undersökningar visar att åtta av tio bilförare kör mindre än 5 mil per dag, svenskarna lär inte vara särskilt annorlunda. Och Golfen ger mersmak. Det är en rejäl bil som rymmer både familj och packning och som dessutom är mycket trevlig att köra.

E-Golf är beställningsbar nu men köparna får vänta till första kvartalet nästa år, då de första svenska exemplaren levereras.

FAKTA

VW E-Golf

Pris: 374 900 kronor. Supermiljöbonus på 40 000 kronor möjlig.

Motor effekt/vridmoment: 115 hk och 270 Nm.

Batterityp: Lithium-jon.

Prestanda: 0-100 km: 10,4 sek. 0-60 km/h: 4,2 sek.

Topphastighet: 140 km/h (elektroniskt begränsad). 

Energiförbrukning: 12,7 kWh/100 km – ca 1,3 kronor per mil.

CO2-utsläpp: 0 g/km (om förnybar el används)

Tjänstevikt: 1 585 kg.