Högspänning med sportkänsla

Publicerad 19 dec 2014, 13:11

BMW i3 är en originell bil som gör något med humöret. Föraren får illusionen av att ratta en stor bil när den i själva verket är väldigt kompakt. Designen imponerar, liksom kraften, men i vardagen har räckvidd och praktiska lösningar minst lika stor betydelse.

BMW:s ledstjärna är körglädje. Så naturligtvis måste en elbil från BMW vara snabbare än andra elbilar. Så är det också, om man undantar extremfallet Tesla. i3 gör 0-100 på lite drygt sju sekunder. 80-120 går på 4,9 sekunder. Med ett vinande ljud, som våra medåkande barn med förtjusning kallade för ”hypermode”, drar bilen utan ansträngning ifrån konkurrenterna efter rödljuset. De blir förvånade, för bilen ser inte ut som ett fartvidunder. För den som ska manövrera sig genom staden, och snabbt sticka in i den lucka som uppstår i bilkön, är i3 toppen.

Men just när det gäller elbilar är kanske inte fartresurserna den viktigaste faktorn. Alla elbilsförare har ju räckviddsångesten hängande över sig. Och där är BMW bland de sämsta i klassen. Vår maximalt uppmätta räckvidd var 12 mil, men i praktiken handlade det oftast om drygt tio mil. Det ska jämföras med de övriga elbilar som vi testar i detta nummer; Kia Soul med 14-15 mils räckvidd och E-Golf med hela 18-19 mil. Vi skulle gärna se att BMW kunde lägga till några mil till på räckvidden och om det går ut över fartresurserna är det lättköpt.

Nu ska det sägas att BMW erbjuder bilen i en version försedd med en tvåcylindrig bensinmotor som laddar batteriet. Det ger föraren alternativ utöver bärgare om batteriet sinar ute på vägarna. Det är inte tänkt som en långfärdslösning, men det ger en maximal sträcka på upp till 30 mil och det ger chansen att nå en laddningsstation. Lösningen som kallas ”Range extender” innebär en kostnad på ytterligare 36 000 kronor.

Annars är i3 härlig att köra. Chassit är välavstämt och styvt, kanske väl styvt. Då bilen också har 19 tum stora lättmetallfälgar med lågprofildäck blir körningen på gränsen till för stötig.

Bilen har bara ett läge för bromskraftsåtervinning. I praktiken fungerar detta som en slags motorbroms. Och bromskraftåtervinningen är ganska hårt ställd. Följden blir att föraren inte behöver använda bromsen så ofta. Rätt praktiskt, faktiskt, när man lärt sig använda det. Men det kan också ibland vara lite irriterande, och lite ryckigt, med en så pass kraftig inbromsning varje gång man släpper gaspedalen. Här föredrar en av testförarna det system som VW har i E-Golf där bromskraftåtervinningen kan ställas i tre olika hårdhetsgrader.

Jämfört med E-Golf och Kia Soul har också i3 en stor nackdel då den bara har plats för fyra personer. Mittplatsen i baksätet har istället avsatts för dryckeshållare. Det kan tyckas lite onödigt då bilens kupéutrymme är stort nog att rymma fem sittplatser.

Jämfört med de övriga två elbilarna har även i3 det absolut minsta bagageutrymmet. Det sammantaget gör att den inte blir förstavalet för en barnfamilj eller de som har behov av utrymme. Den som istället prioriterar udda design, körglädje och fartresurser har nog å andra sidan BMW som sitt förstaval.

Bilens insida kan väl bäst beskrivas som originell. Med interiördesignen som kallas Lodge har i3 bland annat spännande trädetaljer och paneler av växtfiber. Mycket av materialen är framställda av återvunnet material och sådant som i framtiden är nedbrytbart eller möjligt att återvinna.
Med tanke på den ambitiösa designen och omsorgen i materialval är det förvånande att priset på i3 inte är högre. Därmed inte sagt att bilen är billig. I standardutförande startar den på 339 900 kronor. Med inredningsdesign Lodge tillkommer 18 900, säkerhetspaketet ”Driving Assistant Plus” 9 400 kronor, ”Parking Assistant Package” ytterligare 9 400 kronor, och så vidare.

Bilen kan laddas i ett vanligt uttag och då tar det cirka 8 timmar att ladda fullt. Snabbladdningskabel finns som tillval och med den kan bilen laddas med likström i snabbladdningsstationer på runt 30 minuter. En så kallad ”wallbox”, som kan monteras hemma på garageväggen, ger en laddningstid på ner emot tre timmar.

Unik konstruktion

BMW i3 är byggd av två moduler. Karossen, som är den övre delen, är tillverkad i kolfiberförstärkt komposit. Konstruktionen gör att bilens B-stolpe sitter i bakdörren som öppnas framåt. Det gör att denna lilla bil känns större. Kupén limmas på bottenplattan. Chassit är byggt av aluminium. Motorn sitter lågt i aktern och driver direkt på bakhjulen via en enstegad växellåda. Battericellerna ligger plant i botten på den undre modulen, vilket ger låg tyngdpunkt och goda köregenskaper.

FAKTA

BMW i3

Pris: Från 339 900

Motor: Elmotor på 170 hk (125kW)

Energiförbrukning/miljö: 12,9 kWh/100km/CO2 0,0 g/km

Mått (cm): Längd 3 999, Bredd 2 039, Höjd 1 578 mm

Tjänstevikt: 1195 kg

Förmånsvärde per år i standardutförande: 22 900 kronor