Logga in

Var inte den där chefen som garvar med åt råa skämt

Publicerad
28 nov 2019, 09:18
| Uppdaterad
24 feb 2021

Det är vanligt med nedsättande skämt och nästan lika vanligt med chefer som inte reagerar. Men det finns undantag. Vi hittade en verklig solskenshistoria.

Har du koll på branschens senaste standarder? Känner till vad som gäller kring solcellsinstallationer? Vet allt om smarta hem? Potentialutjämning? Ekonomiska kalkyler?
Bra. Men det räcker inte. Elteknik och ekonomi är inte nog för att driva ett modernt företag i elteknikbranschen eller någon annan bransch.

Läs mer: Tystnadskultur största problemet

Värderingar. Det är den sista pusselbiten. En yngre generation är mer värderingsstyrd än den äldre. Och ditt företag lär få fajtas med andra branscher och bolag om morgondagens elektriker.
Då räcker det inte att ha koll på alla nyheter om teknik, produkter, lagar och regler. För värderingar förändras också.
När jag skriver om ämnet är det alltid någon som reagerar, som tycker att branschen är jämställd och redan har sunda värderingar. Alla som skriver det är män. När jag lyssnar till hur vardagen ser ut för kvinnor i branschen får jag alltid en helt annan bild.

Läs fler ledare: Branschen behöver öl-fria värderingar

Kvinnor utsätts för förminskande och sexistiska kommentarer – ibland rentav sexuella trakasserier.
Då duger det inte att den som tillhör de 98 procenten män säger att vi inte har något problem.
Lika viktigt är att inte diskriminera på någon annan grund. Vi har träffat Nicklas som blev Madelene och fick ett fantastiskt stöd av chefer och kolleger. Läs reportaget här.

”Lär er tackla olikheter och dem som avviker från normen. Låt alla få det så bra som Madeleine.”

Hon kan vittna om hur viktigt stödet har varit. Och hennes chef Andréa Johansson på Elcenter säger träffande att för att företag ska bli framgångsrika behöver medarbetarna må bra och då krävs att man får vara sig själv.

Läs mer: “Vi måste ta konsekvens direkt”

Svenska Elektrikerförbundets undersökning i samband med Pridefestivalen i Stockholm visade att det är vanligt med nedsättande skämt och nästan lika vanligt med chefer som inte reagerar på det.
Var inte en sådan kollega eller chef. När du utvecklar kompetensen, missa inte värderingarna. Lär er tackla olikheter och dem som avviker från normen. Låt alla få det så bra som Madeleine. Då blir du själv och ditt företag en vinnare i kampen om arbetskraften.