Logga in

800 volt i backen – nu kör vi

Publicerad
11 apr 2018, 13:55
| Uppdaterad
24 feb 2021

En 2 km lång laddskena för elfordon invigdes på onsdagen utanför Arlanda. Installationen innebar många utmaningar för elinstallatören.

Världens första laddskena för elfordon på allmän väg invigdes på onsdagen utanför Arlanda. Här ska en specialbyggd lastbil frakta gods åt Postnord, precis som de vanliga lastbilarna i postdistributörens flotta. Men den här lastbilen reagerar när den passerar elskena i vägbanan. Då sänker den ner en rörlig arm och tar emot ström. Laddeffekten är 200 kilowatt, tillräckligt mycket för att både driva motorn och fylla på batterierna.

Alla elinstallationer på den 2 km långa elskenan har gjorts av Sandströms Elfirma i Rosersberg. Magnus Sandström är företagets vd.

Läs mer: Så laddar elskenan fordonen

Vad har varit mest spännande?

– Alla nya tekniska lösningar. En sådan här elväg har aldrig byggts förut i hela världen, så det fanns inget vi kunde titta på, säger Magnus Sandström. 

Vad var er största utmaning?

– Att hitta godkänd utrustning för systemspänningen, som är 800 volt.  Allt från kontaktorer och kopplingsutrustning till kablar och säkringar måste vara godkända för den spänningen.  Sträckan är dessutom väldigt lång, ungefär 2 km, och det har varit en utmaning att klara utlösningsvillkor och kortslutningsströmmar, säger Magnus Sandström.

Hur känns det nu när elvägen tas i drift?

– Jättespännande. Intresset har varit väldigt stort för projektet och vi har haft mycket fint folk på besök här i Rosersberg. Vi har haft både svenska ministrar och EU:s högsta transportchef i vårt konferensrum, säger Magnus Sandström.

Vad händer nu?

– Planen är att en 2-4 mil lång teststräcka ska byggas, antingen en sådan här elskena i vägbanan eller med spänningssatta luftledningar, en teknik som testas utanför Sandviken. Vi hoppas självklart att det blir den här lösningen och vill absolut göra jobbet. Nu kan vi det här, säger Magnus Sandström.

Den nya elskenan finns på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Postnords logistikområde i Rosersberg.

Läs mer: Lyktstolpen laddar elbilen – och installationen går snabbt

Tekniken har utvecklats av det svenska innovationsföretaget Elways i projektet Eroadarlanda. De senaste åren har tre olika generationer av den patenterade laddskenan testat på en inhägnad bana.

Nu är det den fjärde generationen som har installerats på allmän väg utanför Rosersberg. Syftet är att visa att tekniken fungerar i verkliga trafikförhållanden.

 – En av vår tids stora frågor är hur vi kan skapa fossilfria vägtransporter. Nu har vi en lösning som möjliggör detta, vilket är fantastiskt. Sverige ligger i absolut framkant med den här tekniken som vi nu hoppas att vi kan ta vidare till fler delar av landet och världen, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärsutvecklingschef inom NCC i ett pressmeddelande.

Finessen med elvägar är att elfordonen kan klara sig med betydligt mindre batterier när laddningen sker under färden. Det skulle göra det möjligt även för tung trafik att gå över till eldrift. Att använda dagens laddteknik är inget alternativ för lastbilar eftersom alldeles för mycket av lastkapaciteten skulle gå åt till att frakta batterierna. Därför testas tre olika tekniker för elvägar i Sverige. Allt för att minska utsläppen från fossila bränslen.

Läs mer: Vad är bäst – elskena eller luftledning?

Fakta Eroadarlanda

  • Projektet arbetar med att förverkliga framtidens elvägar och är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling.
  • Lösningen baseras på konduktiv teknik där en elskena i vägbanan driver och laddar fordonen under resan.
  • Projektet drivs av ett konsortium. Deltagarna är Elways, NCC, Postnord, ABT-bolagen, Vattenfall, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI, E-traction, GCT, KTH, Bilprovningen, Airport City Stockholm, Sigtuna kommun, Swedavia, Arlanda Stad Holding, Traningpartner, Firsthotel, Frost Produktion, SMM Dulevo och Sandströms Elfirma.

Läs mer: Försäkringsbolaget om gårdsbränderna: Anlita en riktig elektriker