Logga in

Laddinfrastruktur saknas i 90 kommuner

Publicerad
10 aug 2017, 15:24

Fördelningen av laddinfrastruktur är ojämn i landet. Till exempel har Jämtlands län 68 laddstationer medan mer än dubbelt så folkrika Örebro län bara har 18 stycken. Samtidigt säljs allt fler laddbara fordon enligt Power circle.

Takten i utbyggnaden av laddinfrastruktur är hög, konstaterar elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle som också för länsvis statistik över antal laddstationer. I juli hade Sverige en ratio om 0,1 laddstaioner per laddbart fordon. Det kan låta bra men fördelningen är ojämn. Fortfarande saknas publik laddinfrastruktur i 90 av Sveriges 290 kommuner.

I Jämtlands län som ligger på fjärde plats efter de tre storstadslänen fanns i juli 68 laddstationer medan trion i botten av listan: Norrbotten, Örebro och Uppsala län hade 9, 18 respektive 22 laddstationer. Hela listan över laddstationernas fördelning per län finns på laddinfra.se.

Elkvalitetsexpert: ”De flesta elbilar borde inte få anslutas på nätet”

Den laddbara fordonsflottan i Sverige är nu uppe i 36 000 fordon. I klar majoritet, med en andel om 68 procent är laddhybriderna. I juli såldes över 1000 laddbara fordon i Sverige och även då var hybriderna i majoritet med 85 procent av försäljningen, enligt Power Circle. Organisationen spår att de renodlade elbilarna kan få ett försäljningsryck mot slutet av året eftersom ett tiotal nya laddbara bilmodeller, varav mer än hälften ska vara rena elbilar, lanseras i höst.

De tre mest populära laddhybriderna var i juli Kia Optima Sportswagon (bilden), Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander. Samma månad var Renault Zoe, Tesla Model S och Tesla Model X de mest populära elbilarna. Och i den senare kategorin vill svenskarna ha bilar med lång räckvid, alla tre har minst 40 mil per laddning.

 

Svaret: Vi har ett av världens starkaste nät