“Vi har betydligt högre ambitioner än vi fått fram i år”

Publicerad 27 apr 2017, 10:39

Vilken kunskap ska en elev ha efter el och energiprogrammet? Den frågan är aktuell med nationella branschprovet som i veckan genomförts på nytt efter it-haveriet i mars. ECY vill höja statusen på yrkesutbildningen, lärare invänder mot för få frågor om elteknik.

Under tisdag och onsdag genomfördes ECY-provet på nytt efter att problem med den otestade it-lösningen gjorde att flera skolor och ungefär hälften av de 800 eleverna inte kunde skriva klart provet den 22 och 23 mars. Än finns inte uppgifter om hur många prov som lyckades genomföras men enligt Pär Lundström så har de lärare som hört av sig till honom inte gjort det på grund av teknikstrul utan för att de glömt att anmäla eleverna som därför inte kunnat genomföra provet.

– De samtal jag fått är inte kopplade till provkonstruktionen. En del har inte tagit till sig av den information som finns och vill förhandla fram fler provtillfällen, men det finns det tyvärr inte resurser till.

”I branschen ser vi stora behov av kompetens kring nybyggnation. Vi tycker att det är rimligt att en godkänd elev efter tre års gymnasiestudier ska kunna tolka en ritning och jobba systematiskt med en skriftlig instruktion.”

Pär Lundström, expert yrkesutbildning på Installatörsföretagen

Vid sidan problemen med it-lösningen finns också en annan diskussion som handlar om inriktningen på frågorna. Pär Lundström berättar att ECY har en ambition att höja statusen på yrkesutbildningen och vill stärka lärarnas underlag för bedömning av elevernas yrkeskunnande. Men en del lärare tycker att frågorna inte täcks av läroplanen, det skrev vi om i mars.

Läs mer: Hon blev först att spika el-provet

– I branschen ser vi stora behov av kompetens kring nybyggnation. Vi tycker att det är rimligt att en godkänd elev efter tre års gymnasiestudier ska kunna tolka en ritning och jobba systematiskt med en skriftlig instruktion, säger Pär Lundström.  

De lärare som är kritiska har bjudits in till dialog om provet och knäckfrågan är huruvida frågor om till exempel att tolka ritningar tränger ut frågor om elteknik.

– När vi möttes så efterfrågade de här lärarna ett tiotal frågor som var med i det tidigare provet, ECY-cup, och till nästa år så kommer vi ta med dem igen.

Är du nöjd med provet i år?

– Nej, vi har betydligt högre ambitioner än vi fått fram i år. Med tanke på det tidsschema som varit så har vi till exempel inte fått fram förberedelsematerial för varken lärare eller elever som skulle kunna ha förberett dem på provets nya utformning. Vi skulle behövt både en skriftlig beskrivning, en exempelfråga och kanske en videofilm om hur provet går till. Men man kommer långt med att jobba metodiskt med den information som finns, säger Pär Lundström.