Logga in

Så tycker vi om årets pick-up

Publicerad
5 sep 2016, 08:51

Nya Nissan Navara, vald till årets pick-up, är en tuff ­arbetshäst i lyxförpackning. Till vardags är den nästintill lika komfortabel som en personbil, men om det kniper kan man med fyrhjulsdrift och lågväxel till och med ta sig uppför en dåligt pistad slalombacke.

Den svenska premiären av Navara har Nissan förlagt till ett snöigt och isigt Kiruna. Och slalombacken vi motorjournalister fick slira oss uppför låg i Björkliden, nära Riksgränsen. Navara finns i två versioner, Double Cab eller King Cab med enkelhytt. Dubbelhytten är storsäljaren och det är också den som vi provkör.

Den nya modellen har fått förbättrad komfort, till stor del beroende på en spiralfjärdrad och 5-länkad hjulupphängning bak, som sväljer de flesta ojämnheter. Det stryktåliga och rambyggda chassit är kvar, liksom de beprövade terrängegenskaperna.

Säkerhetssystemen för personbilar har utvecklats enormt de senaste åren. Saker som autobroms och höga betyg i krocktester tar vi nästan för givna. Men när det gäller transportbilar har säkerheten varit eftersatt. Det är mycket märkligt då transportbilar är rullande arbetsplatser som används hela dagarna och därmed rent statistiskt är mer utsatta för incidenter.

Den nya modellen har fått förbättrad komfort, till stor del beroende på en spiralfjärdrad och 5-länkad hjulupphängning bak, som sväljer de flesta ojämnheter.

Kanske kan det börja bli ändring på det nu. Till nya Nissan Navara finns både frontkollisonsvarnare och autobroms. En annan praktisk sak, inte minst i en hög bil som är 5,3 meter lång, är möjlighet till 360 graders kamerabild runt bilen. Det är lika användbart i parkeringsgaraget som i terrängen.

För den som kör i terrängen, frivilligt eller ofrivilligt, är såklart fyrhjulsdriften oumbärlig. Det går att växla mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift, även under körning. Som extra krydda vid kniviga situationer finns också lågväxel och elektronisk differentialspärr att tillgå. Utan dem hade vi motorjournalister aldrig kommit uppför den där backen i Björkliden. Det finns också automatiska hjälpmedel för start i backe och för motorbroms vid körning i branta nerförsbackar.

Lastkapaciteten är 1 000 kg och dragkapaciteten hela 3 500 kg, dock inte på B-kort.
En helt ny hard-top lanseras samtidigt. Den finns i alla karossfärger och har till och med centrallås och invändig belysning. Som tillbehör till flaket erbjuds även en skjutbar bricka för lastgolvet, så att alla prylar kan förvaras inom räckhåll. Det finns också ett bakre insteg, lasthållare samt flakskydd (aluminium och plast).

Som extra krydda vid kniviga situationer finns också lågväxel och elektronisk differentialspärr att tillgå. Utan dem hade vi motorjournalister aldrig kommit uppför den där backen i Björkliden.

Instrumentpanelen och kupéutrymmet är helt omgjorda med en lite öppnare känsla än tidigare. En detalj värd att notera är att stolarna har sidostöd för ryggen. Det saknas annars vanligtvis på transportbilar, för att underlätta i- och ursteg, men gör å andra sidan stolarna mindre komfortabla, särskilt om det kränger.

Den fyrcylindriga dieselmotorn finns i två versioner, 160 och 190 hk, och uppges vara hela 24 procent mer bränsleeffektiv än den tidigare generationen.
Drivlinan erbjuder antingen sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad automat. Bränsleförbrukningen för dubbelhytten med den starkare motorn och automatlådan uppges till 0,7 liter per mil.
Nissans tillverkargaranti på 5 år eller 16 000 mil gäller även nya Navara. Det finns fyra utrustningsnivåer. I stigande ordning: Visia, Acenta, N-Connecta och Tekna.

Vår provkörning går från Kiruna genom Abisko, förbi Riksgränsen, in i Norge och tillbaka igen. Totalt 32 mil på väldigt snöiga och isiga vägar. Körförhållandena är minst sagt besvärliga. Vägarna yr snabbt igen av det kraftiga snöfallet. Om det inte hade varit för de orangefärgade vägpinnarna för vägplogen hade det varit svårt att se vägsträckningen.

Vägarna yr snabbt igen av det kraftiga snöfallet. Om det inte hade varit för de orangefärgade vägpinnarna för vägplogen hade det varit svårt att se vägsträckningen.

Vid gränsen mellan Sverige och Norge har en lastbil stannat och satt på snökedjor. I Björkliden står några renar och gräver i snön efter mat längs vägen och en bit längre bort har en bil kört ner i diket. Vi har dock inga problem med att hålla oss på vägen. Min körkamrat, en erfaren motor­journalist med decennier av biltestande bakom sig, sammanfattar provkörningen med att säga att det här är en bil som han kan tänka sig att köpa privat. Det är nog det bästa betyg som nya Navara kan få.

FAKTA

Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi 190 hk

Pris: 362 487 kr.
Motor/effekt: 4 cylindrig, 2,3 liters turbodieselmotor på 190 hk och 450 Nm. 
Kraftöverföring: Inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Lågväxel och elektronisk differentialspärr. 
Prestanda: Toppfart 180 km/h. 0–100 km/h på 10,8 sek. 
Förbrukning/miljö: 0,7 liter/mil. Koldioxidutsläpp 183 g/km (fabriksuppgifter). 
Tjänstevikt: 3 010 kg
Mått (längd/bredd/höjd i mm): 5 330/1 850/1 840. 
Förmånsvärde: 4 308 kr (exklusive extrautrustning).