Rumpvärmaren enda baksidan

Publicerad 2 aug 2016, 11:08

Citroën Berlingo är en av marknadens mest populära hantverkarbilar. Nu kommer den i en ny version. Vi har provkört 100 hästars dieseln med manuell växellåda.

Det större skåpet på 3,7 kubikmeter lastar två europallar, vilket i och för sig inte är särskilt relevant för installatörer som i princip alltid har skåpinredning.

Framme i kupén finns tre säten, men passagerarna får inte vara alltför breda över axlar eller bak, eller ha för många verktyg på sig, för att få plats på ett bekvämt sätt.

Men en fiffig grej är att passagerarsätet närmast dörren kan fällas helt för att bereda plats för lång last. Då går det att lasta 3,25 meter i det större skåpet och 3 meter i det mindre.

En annan smart detalj är att det nedfällbara mittsätet är utrustat med en skrivplatta som gör att bilen kan användas som rullande kontor, med plats för pärmar och dokument som behövs i jobbet.

Men en fiffig grej är att passagerarsätet närmast dörren kan fällas helt för att bereda plats för lång last. Då går det att lasta 3,25 meter i det större skåpet och 3 meter i det mindre.

Det klassiska pärmfacket under taket finns förstås kvar. Ytterligare ett fack är placerat framför föraren, på instrument­brädans ovansida. 

För det modesta priset 2 300 kr går det att köpa till en skjutdörr även på vänster sida.

Plus också för att Bluetooth och 7-tums ­pekskärm är standard. Det är dock inte backkamera, som måste beställas separat, till en kostnad av 5 000 kr, eller 2 500 kr om Pro Pack-paketet beställs samtidigt (inklädda väggar och bakdörrar i skåp, lackerade stötfångare, LED-varselljus fram, dimljus fram, navkapslar och kromad frontgrill). Ett måste för yrkesmässiga bilar är motor- och kupé­värmare. Den kostar 14 650 kr.

Bilen är väldigt smidig och lättkörd. Motorn är pigg och svarar direkt på alla varv. Risken för tjuvstopp vid start är liten. I högre hastigheter blir ljudet i kupén ganska högt, men inte högre än i andra jämförbara transportbilar. För samma prislapp går det att välja sexväxlad automatlåda, den har vi inte provkört.

Nya Citroën Berlingo är väl beprövad och modifierad över flera modellgenerationer. Det är svårt att hitta direkta svagheter, men en är i alla väldigt påtaglig: knappen för stolsvärmen …

Nya Citroën Berlingo är väl beprövad och modifierad över flera modellgenerationer. Det är svårt att hitta direkta svagheter, men en är i alla väldigt påtaglig: knappen för stolsvärmen är placerad på sidan av stolen, längst bak, så att man måste vrida huvudet maximalt åt sidan och nedåt och kika över axeln för att se om den är på eller inte. Det går inte att sätta på stolsvärmen utan att säkerhetsbältet är inkopplat, bökigt att förvärma sätet alltså. Och med bältet på så löper början av bältet precis över knappen. Enda förklaringen till den här idiotiska placeringen är väl att franska rumpor inte lika ofta som svenska har behov av värme. Tur i oturen att stolsvärmen då är bland den snabbaste och mest effektiva vi stött på.

FAKTA

Citroën Berlingo L2 BlueHDi 100

Pris: 144 900 kr.
Motor/effekt: 1,6 liters, 4 cyl dieselmotor. 100 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift och femväxlad manuell växellåda.
Prestanda: Toppfart 161 km/h. 0–100 km/h på 12,5 sek.
Förbrukning/miljö: 0,42 liter/mil vid blandad körning. Koldioxidutsläpp 110 g/km (fabriksuppgifter).
Tjänstevikt: 1 595 kg.
Mått (längd/bredd/höjd i mm): 4 628/1 810/1 832.
Förmånsvärde: 2 500 kr per månad (exklusive extrautrustning, ingen reducering för mer än 3 000 mil per år).