För tung för vardagen

Publicerad 24 maj 2016, 10:30

Att kunna ladda bilen i vägguttaget hemma och köra på el är extra angenämt när det kommer till stora och bränsletörstiga stadsjeepar. BMW X5 x-Drive 40e har på pappret tre mils räckvidd på el och har fördelen av permanent fyrhjulsdrift.

Enligt BMW är tre mil tillräckligt för de flesta vardagsresor. Men när Elinstallatören testar bilen i januari är det svårt att uppnå ens 15 km. Och eftersom undertecknad har 18 km till jobbet går det alltså inte att klara vardagskörningen på el.

Hur mycket bilföretagen än utvecklar bilarna kommer ingen runt fysikens lagar. En tung bil kräver mer energi än en lätt. Samma batteri skulle därför i en lättare bil ge några mils extra räckvidd.

Det hade varit intressant att testa BMW X5 x-Drive 40e på sommaren i optimala väderförhållanden och se om det gick att uppnå 30 km körning på el. Men å andra sidan är ju en kall och snöig dag i januari just lika mycket vardag som en lagom varm sommardag där ac:n inte behöver köras och dra ström.

Enligt BMW är tre mil tillräckligt för de flesta vardagsresor. Men när Elinstallatören testar bilen i januari är det svårt att uppnå ens 15 km. Och eftersom undertecknad har 18 km till jobbet går det alltså inte att klara vardagskörningen på el.

Annars är BMW:n mycket fin att köra. Stora suvar lider ofta av bristande körglädje och har en tendens att bli lite gungiga. Därför kommer BMW:s förkärlek för hårt ställda chassin till sin rätt i X5, där man som förare alltid upplever kontroll och kontakt med vägen. Fyrhjulsdriften bidrar förstås till det, men å andra sidan påverkar den räckvidden på el negativt.

Rent utseendemässigt upplevs BMW:n som mindre än exempelvis Volvo XC90 och Audi Q7, fast det är nog bara en synvilla. Förarmiljön är utmärkt. Om vi återigen jämför med Volvo XC90 så har BMW valt knappar och rattar i stället för en stor, tryckkänslig skärm. Det känns som rätt val.
I baksätet är det väldigt gott om plats och trivselfaktorn för passagerarna är hög.

Om vi återigen jämför med Volvo XC90 så har BMW valt knappar och rattar i stället för en stor, tryckkänslig skärm. Det känns som rätt val.

En 113 hk elmotor är placerad mellan förbränningsmotorn och växellådan. Den fyrcylindriga bensinmotorn utvecklar 245 hk. I sportläget ger båda motorerna sammanlagt 313 hk.

Slutbetyget: BMW X5 dDrive 40e är väldigt trevlig bil som är rolig att köra och som passagerarna uppskattar. Men med tanke på den höga prislappen förtjänar ägarna lite längre räckvidd på el.

FAKTA

BMW x-Drive 40e

Pris: 655 000 kr (utan extrautrustning).
Motor/effekt: 4-cylindrig, tvåliters bensinmotor på 245 hk. Elmotor på 113 hk. 313 hk i sammanlagd effekt. 
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. Åttastegad ­automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 210 km/h. 0—100 km/h på 6,8 sek. 
Förbrukning/miljö: 3,4 liter/mil. Koldioxidutsläpp 78 g/km (fabriksuppgifter). 
Tjänstevikt: 2 305 kg.
Mått (längd/bredd/höjd i mm): 4 890/1 940/1 760. 
Förmånsvärde: 6 125 kr (exklusive extrautrustning).