Fordar rustar med fyrhjulsdrift

Publicerad 5 apr 2016, 09:00

Med spatiösa innerutrymmen och konkurrenskraftiga priser är Ford Mondeo och S-Max ­populära tjänstebilar. När det nu också blir möjligt att välja fyrhjulsdrift till de nya modellerna kan Ford på allvar ta upp kampen om tjänstebils­förarna mot Volvo och ­Volkswagen.

Det är framför allt två egenskaper som förknippas med Mondeo och S-Max: Kungligt stora kupéutrymmen, särskilt då i baksätet, och goda köregenskaper. Dessa värden vårdar Ford ömt och har byggt vidare på i de modeller som lanserades tidigare i år.

Under senhösten blev det också möjligt att välja fyrhjulsdrift till 2,0 liters dieselmotorerna på 150 och 180 hk. Det handlar om Fords egenutvecklade fyrhjulsdrift, som tidigare presenterats i modellen Kuga. Det går att få både manuell växellåda och dubbelkopplingslådan MPS.

Vi har provkört fyrhjulsdriften i både Mondeo och S-Max och då med 180-hästars dieseln och dubbelkopplingslådan. Just den kombinationen är en riktig fullträff. Motor, växellåda, drivlina och styrning jobbar fint ihop och resultatet är mycket kompetenta körmaskiner. I lägre hastigheter bidrar fyrhjulsdriften till bättre grepp och i högre hastigheter förstärker den vägegenskaperna.

Motor, växellåda, drivlina och styrning jobbar fint ihop och resultatet är mycket kompetenta körmaskiner. I lägre hastigheter bidrar fyrhjulsdriften till bättre grepp och i högre hastigheter förstärker den vägegenskaperna.

Både till Mondeo och S-Max går det också att få Fords nya adaptiva styrning, där styrningen justeras med hänsyn till hastigheten. En annan nyhet är dynamiska LED-strålkastare med bländningsfritt helljus.

Modeo och S-Max är i grunden samma bil, men S-Max är en så kallad Sports Activity Vechile, som går att få sjusitsig. Med sina generösa last- och kupéutrymmen finns stor risk för att man som förare får ägna en del av fritiden åt att skjutsa släkt och vänner och deras saker. Barnen är en annan grupp som lär bli nöjd med någon av de två modellerna.

Modeo och S-Max är i grunden samma bil, men S-Max är en så kallad Sports Activity Vechile, som går att få sjusitsig.

Kvalitetskänslan har höjts avsevärt gentemot de tidigare modellerna, även om det fortfarande är bit kvar till de tyska premiummärkena. Men det blir ändå höga betyg till de två Ford-nyheterna. Drivlinan är som sagt utmärkt och som tjänstebilsförare får man väldigt mycket bil för pengarna.

FAKTA

FORD MONDEO 2,0 TDCi, 180 hk MPS AWD

Pris: 340 600 kr (med businesspaket).
Motor/effekt: 4 cyl dieselturbo. Max effekt 180 hk, max vrid 400 Nm.
Prestanda: 0–100 km/h på 9,3 sek.
Toppfart: 225 km/h.
Kraftöverföring: Motor fram. Fyrhjulsdrift. MPS dubbel­kopplingslåda.
Längd/bredd/höjd (i mm): 4 867/1 852/1 501.
Tjänstevikt: 1 665 kg.
Förbrukning/miljö: 0,48 liter/mil. CO2 124.
Förmånsvärde: 3 733 kr/mån (exklusive extrautrustning).

FAKTA

FORD S-MAX 2,0 TDCi, 180 hk MPS AWD

Pris: 374 900 kr (med Businesspaket).
Motor/effekt: 4 cyl dieselturbo. Max effekt 180 hk, max vrid 400 Nm.
Prestanda: 0–100 km/h: 10,5 sek.
Toppfart: 206 km/h.
Kraftöverföring: Motor fram. Fyrhjulsdrift. MPS dubbel­kopplingslåda.
Längd/bredd/höjd (i mm): 4 796/1 916/1 655.
Tjänstevikt: 1 734 kg.
Förbrukning/miljö: 0,58 liter/mil. CO2 149.
Förmånsvärde: 4 333 kr/mån (exklusive extrautrustning).