Bekväm storlastare med fyrhjulsdrift

Publicerad 19 nov 2015, 11:45

Fyrhjulsdrivna Vito har trots ett helt stall hästar realtivt låg förbrukning och många andra fördelar. En nackdel som står ut i en bil som vill hänga med i tiden är dåligt gränssnitt i infotainmentsystemet.

Från spanska Vitoria kommer Mercedes lätta transportbil Vito. Det exemplar som Elinstallatören provkör heter 119 Bluetec och är en fyrhjulsdriven variant med en motoreffekt om 191 hästkrafter som kostar 369 000 kronor plus moms. Vi kör det normallånga skåpet som sväljer 2,8 meter last på längden. Samtliga modeller är breda nog för en Europapall på tvären. Vill man ner i pris och är beredd på en slöare motor finns en Vito med 88 hästkrafter som kostar 209 900 kronor exklusive moms. 

Vår testbil ska dra 0,67 liter per mil, men som vanligt är fabrikssiffrorna en besvikelse. Efter körning i stad, på landsväg och motorväg snittar vi på drygt 0,8 liter per mil.

Bekväm komfortstol med elektroniskt svankstöd gör körningen angenäm. Instrumenteringen har en tydlig layout och det finns hjälpmedel som autoljus och backkamera. Det är bara infotainmentsystemet som drar ner betyget i förarmiljön. Radio och GPS styrs med en klickbar ratt och piltangenter. Det här får en att tro att Mercedes inte tagit notis om att hela världen pekar sig fram i tillvaron. Den komplicerade inmatningen stör vi oss på varja gång en ny adress ska matas in i GPS:en.

FAKTA

Mercedes Vito 119 Bluetec

Plus:

Hög kvalitetskänsla

Rymlig

Stort modellprogram

Minus:

Omodernt infotainmentsystem

Mercedes Vito 119 Bluetec

Drivmedel: Diesel.

Pris: Från 349 000 kronor exklusive moms. Fyrhjulsdrift: 20 000 kronor. Komfortpaket med dubbelsoffa fram, farthållare, AC, Komfortstol och multifunktionsratt med mera: 12 900 kronor.

Motoreffekt: 191 hästkrafter.

Angiven förbrukning: 0.57-0,68 liter per mil.

Utsläpp: 149-179 gram koldioxid per kilometer.

 

Försäljningen av lätta lastbilar har, liksom personbilsförsäljningen, tagit ett rejält skutt i år. Bäst i klassen är Volkswagen med 8 650 sålda fordon i segmentet hittills. Med 2 281 sålda fordon kvalar Mercedes bara in på fjärdeplatsen i Sverige. En tidigare kritik mot Vito var alltför få valmöjligheter och dessutom enbart bakhjulsdrift. Kanske kan det rikhaltiga modellprogrammet och valbar framhjulsdrift ge Viton och Mercedes en skjuts framöver.

Sammanfattningsvis är Mercedes Vito en bekväm transportbil med kvalitetskänsla som dessutom kommer i en uppsjö av modeller och motoreffekter. Vårt fyrhjulsdrivna testexemplar lider ingen brist på råstyrka men så blir både inköpspris och driftsekonomi därefter. Förlåter du ett risigt gränssnitt i infotainmentsystemet kan Vito vara ett riktigt bra köp.