“Elteknikbranschen borde ha fler elbilar”

Publicerad 22 jun 2015, 09:53 | Uppdaterad 24 feb 2021

Här kommer två påståenden som är lika självklara som de är motsägelsefulla:

–        Det borde finnas fler elbilar i elteknikbranschen.

–        Elbilarna måste bli billigare och få längre räckvidd om de på allvar ska kunna konkurrera med fossildrivna bilar.

I det här numret testar vi två nya elbilar; den lilla ”transportbilen” Volkswagen E-Load Up och personbilen Mercedes B-Klass Electric Drive. De får fina betyg av oss. Det har även de flesta andra elbilar vi testat genom åren fått. Att köra elbil är en härlig känsla. De är tysta och oftast väldigt pigga då hela motoreffekten är tillgänglig utan fördröjning från start till toppfart. Och att kunna köra bil med nollutsläpp är skönt för miljösamvetet. Efter några dagar i elbil känns plötsligt fossildrivna bilar väldigt gammaldags.

Det finns en hel flotta av elbilar tillgänglig på den svenska marknaden, mestadels personbilar förstås men även en hel del transportbilar som kan användas som servicebilar. Vad är det då som hindrar att de slår igenom på allvar, inte minst i vår bransch?  Elbilar och elteknik borde vara en självklar kombination. Det är ju elteknikföretagen som levererar laddningsmöjligheter, själva infrastrukturen, för bilarna. Och att som elteknikföretagare komma till kunden med en miljövänlig elbil kan skapa mycket mervärde för företagets varumärke.

Svaret på frågan är att det handlar om räckviddsångest och om pris. Nästan alla tillgängliga elbilar har en räckvidd på ungefär 15 mil och ofta kortare. Det räcker för de flesta gott och väl till för de dagliga transporterna till och från jobbet. Men om man inte vet hur långt man behöver köra under dagen, som fallet ofta är med servicebilar, är den korta räckvidden ett problem. Dessutom är elbilarna i allmänhet minst 100 000 kronor dyrare än samma bil med fossildriven motor. Den merkostnaden kan vara svår att räkna hem för företaget.

Men kanske slår elbilen trots detta ändå igenom snart. Midroc Electro, ett av landets större elinstallationsföretag, gör just nu en stor satsning på elbilar som servicebilar. Minst en på varje filial ska det bli. Det ska bli intressant att se vilka mervärden det kommer att skapa för företaget. Kanske kan den satsningen inspirera andra elteknikföretag att följa efter.

När det gäller den korta räckvidden grunnar jag på en sak som jag omöjligen kan förstå. Hur kommer det sig att amerikanska Tesla kan tillverka en elbil med 50 mils räckvidd medan bilvärldens giganter bara lyckas få fram bilar som har maximalt 20 mils räckvidd? De stora bilföretagen är ju på alla andra områden marknadsledande och har teknik i absolut framkant. Man skulle kunna tro att biljättarna inte vill ha en längre räckvidd på elbilarna. Då skulle de ju på allvar hota de fossildrivna bilarna, som är företagens volymprodukter. Men det är kanske en väl konspiratorisk tanke?