Logga in

Liten elskåpbil trivs i stadstrafik

Publicerad
9 jun 2015, 15:28

Se Elinstallatörens provkörning av E-load up, Volkswagens lilla eldrivna skåpbil. Bilen tar en kubikmeter last, har skaplig räckvidd och är trivsam i stadstrafik. Däremot är den inte lika rolig på landsväg. 

E-load up tillhör sommaren 2015 den billigaste modellfamiljen elbilar. Priset på 293 000 kronor inklusive moms reduceras av supermiljöbilspremien till 253 000 kronor, det slås bara av personbilsversionen av E-up.

Tillägget “load” i namnet E up betyder i praktiken att baksätet är ersatt med lastutrymme och att en mellanvägg är inbyggd som skiljer framsätena från lasten. E-load up lastar totalt en kubikmeter, varav 920 liter direkt i lastutrymmet och resterande i stuvutrymmen därunder. I gasutförandet av Up:en – Eco  up – sväljer utrymmet 400 kilo last. Den elektriska version vi testar klarar bara 270 kilo. Trots att baksäte saknas är E-load up en femdörrars bil. Det går alltså att komma in till den rymliga skuffen genom både bakluckan och de två bakdörrarna.

Det här är en bil som trivs bra i stan. Den levererar, som alla elbilar, sitt maximala vridmoment direkt från stillastående vilket gör att den kommer fort iväg från stopp vid trafikljus. Lägg därtill det behändiga formatet. Med en tjänstevikt på 1200 kilo är det här en lätt bil. Litet yttre är inte alltid förenat med bra svängradie, men i det här fallet stämmer de överens, så det är lätt att parkera. Bilen är utrustad med avståndsvarnare vilket heller inte är dumt på en skåpbil med begränsad sikt bakåt.

Motoreffekten är maximalt 82 hästkrafter eller 60 kilowatt och det räcker gott och väl till vid stadskörning. Vi provkör bilen utan last och det är lätt hänt att hjulen spinner loss från stillastående. På motorvägen märks bristen på hästar under huven desto mer, det finns helt enkelt inte mycket mera kraft att hämta. Vid toppfarten 135 kilometer i timmen stryper bilen krafttillförseln för att värna räckvidden. E load up når 100 km/h på 12,4 sekunder vilket vi upplever som ganska långsamt vid till exempel motorvägspåfarter.

Fabriksräckvidden uppges till 160 kilometer men för oss står det aldrig mer än 141 kilometer när batteriet är fulladdat. Det stora problemet är inte att det saknas två mil från start utan det som händer längs vägen. Efter 4 mils blandad körning borde vi ha 10 mils räckvidd kvar, istället står det 60 kilometer på displayen. Hur mycket du får ut beror givetvis på omständigheterna och kanske går det för den som har en mycket mjuk körstil att krama ur 140 kilometer ur E load up. Men helt lätt att förstå den här matematiken är det inte.

Vi kör självklart i B-läget som gör att bilen motorbromsar och återvinner energi så fort vi släpper gaspedalen. Samtidigt som bilens eget träningsprogram för ekonomisk körning ger oss 93 av 100 poäng får vi alltså bara ut 10 mils körning. Omsatt i procent borde poängen ha gett oss åtminstone 130 kilometer. ´

Avslutningsvis kan nämnas att Personbilsversionen av E-up kammade hem fem stjärnor i säkerhetstestet Euro NCAP. Vi tycker att det här är en trevlig liten bil som lämpar sig mycket väl för stadskörning, speciellt för den som kör kortare än tio mil per dag eller har tillgång till laddpunkt under dagen. För att vara en elbil har E-load up ett ovanligt förmånligt inköpspris.

FAKTA

VW E-load up

Pris: 293 000 kronor inklusive moms

Motoreffekt: 60 KW elmotor som maximalt ger 82 hk.

Vridmoment: 210 Nm

Prestanda: 0-100 km/h 12,4 sekunder. Toppfart 130 km/h

Kraftöverföring: Automatlåda som jämte D-läget också har ett B-läge som motorbromsar och återvinner kraft.

Tjänstevikt: 1210 kg

Lastvikt: 272 kg

Förbrukning: 11,7 kWh per 100 kilometer

Utsläpp: 0 gram  CO2 / 100 km

Fabriksräckvidd: 160 km.