Logga in

Branschpriser maxar avtrycket i media

Publicerad
9 mar 2015, 11:59
| Uppdaterad
7 apr 2021

På Elfack i maj utses den första vinnaren av det nyinstiftade branschpriset EIO Guld. Men det finns fler vinnare än företaget som får utmärkelsen. Hela elteknikbranschen kan lyftas av ett pris, i alla fall om man får tro företrädare för andra branscher som jobbat länge med sina priser.

En utmärkelse kan ge en hel bransch en genväg till uppmärksamhet i media. Det har flera branschföreningar som Elinstallatören pratat med tagit fasta på. Speciellt lokala mediers intresse har gjort att flera branschpriser har tydliga strategier för att maxa avtrycket.

Svenska Ljuspriset har delat upp tävlingen för att göra det lätt för journalister att återkomma.

Nomineringar ökar intresset
– För några år sedan kom vi på att vi skulle utse fyra finalister, det blir ett extra tillfälle för medierna att uppmärksamma de tävlande.

Det säger Mervi Rokka som arbetar med Svenska Ljuspriset och tidningen Ljuskultur. Priset, som belönar permanenta installationer inom ljusplanering, har funnits i 21 år. Under den tiden har inte bara intresset från media ökat. Prestigen att vinna och kvaliteten på de tävlande projekten har skjutit i höjden.

– Vi har alltid fått in jättefina bidrag till tävlingen. Men för tio år sedan kunde man tippa en segrare bara på inskickade foton. Nu går det inte att ha en uppfattning förrän juryn varit på plats. Det tror jag höjt statusen på tävlingen, säger Mervi Rokka.

Högt medievärde
Medievärdet av de redaktionella artiklar som skrivs runt ett pris omräknat i köpt annonsutrymme är högt, det säger Roger Andersson, chefredaktör för tidningen Betong, som också ansvarar för Betongpriset och Betonggalan. Han berättar en av förra årets vinnare uppgav att priset var värt en miljon kronor i mediavärde. Livsmedelskoncernen Arla Foods som delar ut sitt pris Guldkon i flera kategorier uppskattar värdet av förra årets 170 klipp i dagspress, fackpress och lokaltidningar till 11 miljoner kronor.

Alla verkar överens om att branschpris skänker prestige och ära till yrkesgrupper som normalt är svältfödda på allmänhetens intresse. Och att framlyftandet av goda exempel kan leda till en höjning av nivån i en hel bransch.

Lyfter fram vardagshjältar
– Vi kan lyfta fram vardagshjältar och goda förebilder bland bambatanter som gör enorma insatser för skolbarns mat.

Det säger Fredrik Larm, eventchef på Arla Foods som ansvarar för Arla Guldkon. Priset finns i flera kategorier men just på skolbespisningssidan anser han att Guldkon, med all den uppmärksamhet den genererar, driver debatten om skolmaten på ett sätt som höjer nivån långsiktigt.

– Vi lyfter fram goda exempel som dagligen bakar eget bröd och gör mat från grunden. Eftersom de inte gör av med mer resurser än de skolbespisningar som använder halvfabrikat så har det skapat en konstruktiv debatt om kvaliteten på maten.

Förskola och skola är de största av tävlingens fem kategorier. Totalt är det 450 bidrag som gör upp om priset. Jurygrupperna, med minst en stjärnkock i vardera, kokar ner bidragen till seminfinaler och slutligen 15 tävlande som får komma till final.

Lockar unga
Arlakon har liksom Ljuspriset funnits i över ett decennium. Betongpriset är yngre, i år är det sjätte året som Betongchihuhuan ”Berit Betong” delas ut på Betonggalan. Men redan nu märker Roger Andersson, som ansvarar för priset, att det har gott rykte i branschen.

– Det är lätt att få vd:ar och andra från företagen att komma och dela ut priset. På fem år har det blivit stort inom hela samhällsbyggnadsbranschen.

Aktiviteter som höjer imagen för en bransch kan få många positiva effekter. När arbetsgivar- och branschorganisationen Målaremästarna bekostade produktionen av inredningsprogrammet Roomservice så var det med syfte att höja yrkets status. Programmet, som sänts i 19 säsonger i Kanal 5, ledde bland annat till att antalet sökande till gymnasiets måleriprogram trefaldigades.

Intresset från unga personer som står i begrepp att välja yrke är något som också Betongsällskapet värderar. Roger Andersson berättar att Betonggalan, där Betongpriserna delas ut, är populär bland samhällsbyggnadsstudenterna på KTH som bjuds in. Av 800 gäster är ungefär 100 studenter och Roger Andersson säger att några faktiskt har fått jobb direkt på galan. Men mest lockar fest.

– De 100 platserna fylls fort, det säger pang så tar biljetterna slut, säger Roger Andersson.