Punkterna som hindrar nya Hilux från att nå toppen

10 augusti 2017  |  Text: Anders Myrdal

Hilux har i många år tillhört de populäraste bilarna bland elektriker som föredrar en pickup framför en skåpbil. Men den nya modellen av bilen, som kom i slutet av 2016, når inte ända fram till de hetaste konkurrenterna i körkomfort.

I slutet av oktober 2016 blev bilintresserade världen över förvånade när Toyota Hilux var nära att välta efter att ha gått upp på två hjul i tidningen Teknikens Världs undanmanövertest. Samma typ av scenario utspelade sig i samma typ av test 2007. Bakom den incidenten dolde sig en mix av anledningar: bilens höga tyngdpunkt, breda däck som gav ett för bra väggrepp och avsaknad av antisladdsystem.

Bilen du ska välja bort om du vill vara unik

Efter det nedslående testet 2007 stoppade Toyota försäljningen av däck i större modell. Det vi vet är att Teknikens Värld i skrivande stund fått beskedet att Toyota arbetar med problemet som uppstod vid det senaste testet. Det ryktas också om att problemet sitter i mjukvaran, som Toyota kommer att programmera om för att få Hilux på rätt köl igen. Vi ser fram mot nästa steg i detta.

FAKTA

Toyota Hilux – Ekonomi

Grundpris: 243 900 kr. (S-Cab)
Första förhöjd leasingavgift: 48 000 kr.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: 3 975 kr.
Restvärde: 90 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel från 7,0.

Nåväl, några månader efter att nya Hilux har släppts provkör jag modellen med dubbelhytt, utrustad med det mesta som går att få för den som föredrar en modern pickup, som Hilux är. 

Några månader efter att nya Hilux har släppts provkör jag modellen med dubbelhytt, utrustad med det mesta som går att få för den som föredrar en modern pickup, som Hilux är.

Jag gör dock inget undanmanövertest, däremot kör jag Hiluxen i blandad terräng: på landsväg, motorväg och gropiga grusvägar. Där den för det mesta klarar sig bra. Vid en omkörning på landsväg ger dock motorn ett ganska slött intryck, trots att den är i Powerläge.

Så tycker vi om nya V90

Men trots några nedslående punkter, visst är Hilux på många andra punkter välkonstruerad och har bland annat en rad användarvänliga digitala lösningar. Det gäller inte minst touchskärmen där det är enkelt att manövrera mellan radiostationer och att parkoppla mobiltelefonen med Bluetooth. Backkameran, som återger bilens bakomliggande partier i färg, tillhör de bästa i branschen. Som tillval finns massor av prylar att välja mellan, till exempel utökat navigationssystem, flaklock i aluminium med rulljalusi, flakbåge och parkeringssensor fram och bak. Hilux har även en rad inbyggda system som ska ge stöd åt föraren, till exempel filkörningshjälp och autobroms. Bilen har också en ram som är 20 procent mer vridstyv än tidigare modell.

Attiraljerna som ska locka svenskarna att köpa jänkar-suv

Vid en omkörning på landsväg ger dock motorn ett ganska slött intryck, trots att den är i Powerläge.

Men hög nivå på utrustningen till trots. Efter att ha kört alla tillgängliga pickuper på den svenska marknaden anser jag att åtminstone två modeller på flera plan, främst i komfort och körkänsla, ligger före nya Hilux. Nissan Navara har imponerat i bergen på Mallorca och i Saharaöknen i Marocko. Efter att ha plågat Volkswagen Amarok, på en specialbana nära München och på sörmländska slingriga isiga grusvägar blev jag säker på min sak: Amarok, med en V6:a under motorhuven, är nummer ett i pickup-segmentet.

Här sitter lyckträffen på uppdaterad VW Amarok 

FAKTA

Toyota Hilux – övrig teknisk information

Komfort/känsla/­köregenskaper: Både komfort och körkänsla ger ett ojämnt intryck.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta betyg i EuroNCAP, men vad hände i Teknikens Världs test?
Tillval i urval: 6-vxl automatlåda, skinnklädsel svart inkl. eljusterbar förarstol.
Konkurrenter i urval: Volks­wagen Amarok, Nissan Navara.
Motoralternativ: 2,4D, 4WD, 150 hk/400 Nm.
Lastutrymme: Flak max mått (LxBxH, S-Cab): 2 315x1 575x480 mm.
Växellåda: 6-växlad ­manuell/6-stegad automat.
C02-utsläpp i g/km: Från 185.
Max lastvikt/dragvikt: 980—1 060 kg/3 200—3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD.

Den första generationen av Hilux kom redan 1968. Bilen jag nu kör är den sjunde generationen av Hilux – både en byggarbil och en bil där hela familjen får plats. Något som alla pickuptillverkare har som stående argument. 

Hilux finns som Single Cab (tvåsitsig), Extra Cab (fyrsitsig) och Double Cab (fem-sitsig). Bilens kraft fördelas som två- eller fyrhjulsdrift via låg- och högväxel, styrd med ett vred.

Se Teknikens Världs video där Toyota Hilux under en undanmanöver går upp på två hjul

Fler nyheter