Logga in

Elektrikern Per kör elfirmabil: ”Det funkar suveränt”

Publicerad
22 sep 2020, 06:00

AW Elteam AB i Kungälv har sedan 2018 tre stycken batteridrivna transportbilar. Företagets vd, Henrik Augustsson, konstaterar att funktionen finns där – det vill säga att elbilarna minskar företagets klimatavtryck.

– Men om vi ska byta ut betydligt fler fossildrivna bilar mot eldrivna bilar måste inköpspriset sänkas. 

Innan AW Elteam bestämde sig för att slå till och investera i eldrivna transportbilar avvaktade de tills deras krav uppfylldes.

– Vi var tydliga med att den gamla modellen av Nissan eNV200, med kortare körsträcka per laddning, skulle ge oss mer problem än möjligheter. Med den bilen hade vi inte klarat en hel arbetsdag utan att ladda batteriet. Därför väntade vi på den nya modellen som har längre räckvidd och ny motor, förklarar Henrik Augustsson, vd AW Elteam AB.

Den här snubben har tagit det ett steg längre: Tobias byter helikopter mot elcykel

Caverions inköpschef – ”Islossningen har inte varit än för elbilarna, men det är nu det händer”

Henrik Augustsson, vd, AW Elteam. Foto: Maria StéenAv firmans cirka 30 servicebilar drivs tre stycken med 100 procent batteri, resten drivs med diesel och de flesta är Volkswagen Caddy plus några Ford Transit Connect. 

I bilparken ingår också personbilar som används som tjänstebilar av företagets projektledare. Bland dem finns flera hybrider.

Elbilarna går cirka 18 mil på en laddning vid normal körning. Två av elbilarna är poolbilar och rullar i genomsnitt 6–8 mil per dag. Bilarna står utanför kontoret med laddsladden i när de inte används. De hämtas klockan sju på morgonen och laddas från klockan 16 till nästa morgon. 

– Det är ett väldigt bra sätt att använda elbilar och det innebär att de alltid är fulladdade på morgonen. Undantaget är semestertider då, som jag ser det, ett ganska stort problem uppstår eftersom bilarnas förbrukningsbatteri inte laddas med elbilsladdaren. Det betyder att det batteriet laddat ur när vi kommer tillbaka från ledighet trots att bilens driftbatteri är fulladdat. Men eftersom vi vet om problemet ser vi till att underhållsladda förbrukningsbatteriet vid behov.

 

Den tredje elbilen körs av elektrikern Per Eliasson som förmånsbil. Han utgår från sitt hem på Orust sex mil från AW Elteams kontor i Kungälv. Varje dag kör han i genomsnitt en sträcka på mellan 16 och 18 mil – inkluderat fram och tillbaka mellan Orust och Kungälv och sträckan som går åt för servicejobben.

Nissan e-NV200. Foto: Maria Stéen

– Det funkar suveränt att köra elbil, främst miljömässigt. I jämförelse med dieselkärror tycker jag att det är väldigt mycket bättre. Men i början var jag lite nervös för räckvidden. När jag tittade på batterimätaren nära hemmet var det jobbigt tills jag insåg att batteriet räckte. Det händer i stort sett 3–4 dagar i veckan att batterimätaren visar noll procent i batteristyrka när jag kommer hem. Det har blivit lite av en sport att ladda batteriet så jag precis klarar mig hem, berättar Per Eliasson.

”Vi har valt dessa tre bilar för att utvärdera dem. Och det gör vi löpande. Vi kan konstatera att om elbilarna skulle vara billigare i inköpspris skulle vi köpa fler.”

Henrik Augustsson

 

Eftersom han kör 3,5 mil motorväg både till och från jobbet drar batteriet mer än vid landsvägskörning och i stadstrafik. Därför laddar han vid behov bilen på lunchen och på arbetsplatserna.

– Det blir mycket McDonald’s för de har snabbladdare, som dessutom är gratis. Där kan jag ladda i 40 minuter till 80 procent av batteriets kapacitet. 

En nackdel han vill lyfta fram är att han saknar 3-fasladdning. 

– Jag har installerat en trafo som gör om 2-fas till 1-fas där jag får ut 7 kWh, så jag hinner ladda hemma över natten. 10 ampere tar ju cirka 20 timmar att ladda fullt från tomt batteri. Medan 16 ampere tar omkring 11 timmar.

Per Eliasson tycker också att bilens dragvikt på max 450 kilo kan vara ett hinder eftersom det händer att han har behov av att dra högre vikt på släpkärra. 

– Men totalt sett tror jag att de flesta som provar att köra elbil blir övertygade. Våga prova.

Elektrikern Per Eliasson kör elbil som förmånsbil. Varje dag kör han i genomsnitt en sträcka på mellan 16 och 18 mil. Foto: Maria Stéen

Henrik Augustsson fortsätter:  

– Det är viktigt för firman att ha bilar som ger ett lågt klimatavtryck för profileringens skull och av skattemässiga skäl. Och det är minst lika viktigt för de anställda – att vi är ett företag som profilerar oss miljömässigt. Det är också ett led i vårt miljöarbete ISO 14001.

Efter att haft bilarna i cirka två år konstaterar Henrik Augustsson att det inte är billigare att äga en elbil än en fossildriven bil (diesel). 

– Kostnaden per mil är billigare, men den kostnaden flyttas till finansieringen av bilen eftersom elbilar fortfarande är dyrare i inköp. På sikt ser jag att produktionskostnaden för elbilar borde bli billigare än att producera dieselbilar – när volymerna ökar sänks tillverkningskostnaden. Vi har valt dessa tre bilar för att utvärdera dem. Och det gör vi löpande. Vi kan konstatera att om elbilarna skulle vara billigare i inköpspris skulle vi köpa fler. Min förhoppning är att när utbudet ökar och kostnaden för inköp minskar kommer förflyttningen till eldrift att öka kraftigt i hantverkssektorn.

Han menar också att det i dagsläget krävs politiska styrmedel för att fler ska investera i eldrivna bilar i byggbranschen. 

– I en nära framtid tror jag att AW Elteam kommer ha en blandning av elbilar, hybrider och fossildrivna bilar, med en tydlig trend att på lång sikt öka andelen elbilar, berättar Henrik Augustsson.

FAKTA

Nissan e-NV200

EuroNCAP-testad (personbilsmodell 3/5). Finns ej med fyrhjulsdrift.

Klimatbonus: Ja. ENV200 är en av branschens första 100 procent batteridrivna lätta lastbilsmodeller. Senaste modellen av e-NV200 är utrustad med ett 40 kilowattsbatteri med en angiven räckvidd upp till 301 kilometer på en laddning i stadstrafik. Men den räckvidden ska tas med en nypa salt. Och som Nissan kommunicerar på sin ­hemsida: ”Räckvidden är beroende av olika faktorer som utrustningsnivå, hastighet, körsätt, last, väderförhållanden, topografi etcetera.”

Grundpris: 316 720 kr. exklusive moms.

Motorer: 109 hk/40 kWH-batteri/ 254 Nm.

Växellåda: Aut.

Lastvolym: 4,2 m3.

Max lastvikt/dragvikt: 589/450 kg.

Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km (WLTP): Batteridrift, 0.

C02 gr/km (WLTP): 0.