Sök jobb - 122 Jobb / 163 tjänster just nu

Sök

I samarbete med oxojob.com

Stefan Axelsson, Fleet Manager och Joel Fernlund, inköpschef, båda på Caverion. Foto Henrik Sannesson

Caverions inköpschef – ”Islossningen har inte varit än för elbilarna, men det är nu det händer”

20 januari 2020  |  Text: Henrik Sannesson

Nu kommer elbilar som är attraktiva jämfört med snåla dieslar och före jul rättade regeringen felet i bonus-malus så att skåpsinredning inte längre är ett hinder för skatterabatten på 60 000 kronor.

På ett stort installationsföretag som Caverion är situationen lite annorlunda än för Jämtkraft som vi skrev i artikeln om Tobias här. Caverion har inga fabriker eller produktionsanläggningar. Koldioxidutsläppen kommer i hög grad från transporter. I stort sett samma krav ställs på samtliga av bolagets 1200 servicebilar. De ska vara säkra, ha låg miljöpåverkan, möta kraven i montörens vardag och inte kosta för mycket. Hittills är bara 12 servicebilar elbilar, men det kan ändras snabbt.

Joel Fernlund.”Vi är väldigt intresserade av elbilsfrågan. Islossningen har inte varit än men vi står inför… jag ska inte säga en revolution… men, det är nu det händer. Det börjar komma elbilar som är attraktiva jämfört med snåla dieslar.”

Joel Fernlund, inköpschef på Caverion.  

Första delen i reportaget: Tobias byter helikopter mot elcykel

Servicebilen är ett viktigt arbetsredskap för montörerna i bolaget. Men förutsättningarna för en omställning till elbil skiljer sig åt i olika landsändar. I Norrland där 10 mil är ett stenkast är det glest mellan snabbladdarna. I Stockholm har staden utlovat 4 000 laddpunkter till år 2022. 

Även bland Caverions 350 tjänsbilsförare ökar intresset nu för elbil. 

– Tjänstebilen ska fungera även privat och om du vill kunna köra till sommarstugan så har elbilarna av förra generationen varit för dåliga. I dag när du kan få elbilar med 30–40 mils räckvidd täcker du in 90 procent av alla resor, säger Joel Fernlund.

Mycket talar för elbilen som vinnare på kostnadssidan på kort sikt. Höjningen av fordonsskatten och stigande drivmedelspriser i allmänhet är två viktiga faktorer.

Tunga fordon på el: Sunline bygger sin egen elektrolysör och kör bussar på vätgas gjord från vindkraft

I Caverions beställningsportal fanns redan i höstas eldrivna montörsbilar upplagda. Men de har inte gått att beställa. Och det beror på en miss i bonus-malus-systemet som fram till att den rättades till innan jul gjorde att den miljöbonus om 60 000 som ges till nollutsläppsfordon frös inne när man satte in skåpsinredning. Men nu är det alltså rättat och mycket talar för elbilen som vinnare på kostnadssidan på kort sikt. Höjningen av fordonsskatten och stigande drivmedelspriser i allmänhet är två viktiga faktorer. Frågan är vad som händer när en större andel svenskar kör elbil. 

– En kilometerskatt även på elbilar är trolig när skatteintäkterna från bensin och diesel minskar, det måste man vara medveten om, säger Stefan Axelsson.  

Stefan Axelsson.”När till exempel en stor tillverkare som VW lanserar sina elbilar då tror jag att det kommer bli ett prisras och att omställningen kommer gå ännu snabbare.”

Stefan Axelsson, Fleet Manager Caverion.

Installera rätt: Så mycket sänker felaktig installation försäkringen

Vad tänker Caverion om andra typer av elfordon, som elcyklar, elmoppar eller de populära elskotrarna?

– Vi har haft elmopeder och även flakmopeder som går på bensin inne på inhägnat område, på industrier. Men ute i trafik där vår personal transporterar sig tror jag att man måste titta mer noggrant på säkerheten för föraren innan man blir förhastad och dras med. 

Men när ett storbolag som Caverion fortfarande bara har 1 procent elbilar, vad är det egentligen som talar för att elbilen får ett brett genombrott inom bara ett par år? 

– När TCO (total cost of investment) var dubbelt så hög för en servicebil på el jämfört med diesel var det helt meningslöst att titta på praktiska detaljer som hur vi ska lösa laddningen. Nu är vi i ett helt annat läge, säger Joel Fernlund.

Skatteregler: Transportbilarna som vinner på bonus-malus

– Tidigare i dag var jag på ett elbilsseminarium anordnat av Stockholms stad och flera av billeverantörerna var på plats för att berätta om sina modeller. När till exempel en stor tillverkare som VW lanserar sina elbilar då tror jag att det kommer bli ett prisras och att omställningen kommer gå ännu snabbare, säger Stefan Axelsson.

Fler nyheter