Sök jobb - 122 Jobb / 163 tjänster just nu

Sök

I samarbete med oxojob.com

Tobias Nilsson, elektriker på Jämtkraft föreslog att elmountainbike borde användas istället för helifkopter eller sexhjuling. Här i skogen nära Huså, på Åreskutans baksida. Foto Henrik Sannesson.

Tobias byter helikopter mot elcykel

20 januari 2020  |  Text: Henrik Sannesson

Elektrikern Tobias som använder elbil och elcykel för att byta ut radiokoncentratorer på fjället har blivit en PR-succé för Jämtkraft. Men internt möter han både hurrarop och skepsis, inte bara för elcykeln utan också för elbilen han kör. ”Diskussionen slutar alltid med Valsjöbyn.”

Tobias Nilsson är 51 år men ändå ganska ny i elteknikbranschen. Innan sålde han cyklar, en inte oviktig pusselbit i den här historien.

Nu har han precis plockat upp mig vid E14 i sin elskåpbil, en Nissan e-NV200, märkt med Jämtkrafts blågröna logga. Vid företagets kontor i Järpen vill han passa på att ladda en kort stund, han ska ändå in där och lämna ett papper. Men så blir det inte. Han muttrar något om att laddaren varit trasig i ett halvår och att inte hela organisationen tänker elbil. Jag gör en mental notering inför intervjun med elbolagets hållbarhetschef.

Andra delen i reportaget: Caverions inköpschef: ”Islossningen har inte varit än för elbilarna, men det är nu det händer”

När Tobias inte cyklar elmountainbike kör han en elskåpbil, en Nissan E-NV200.

Nu fortsätter vi i riktning mot Huså, på Åreskutans baksida, där snön redan i oktober ligger vit i terrängen. 

– Det slutar alltid med Valsjöbyn, säger Tobias. 

Elbilsskeptikernas sista slagträ i debatten är ett samhälle med 50 invånare, fem kilometer från norska gränsen. 

”Jag tar elbilen till Valsjöbyn. Varför skulle jag inte göra det? Men det är den platsen, förutom Gunnarvattnet, som är det längsta du kan köra i vårt område. Och folk är kvar i fossiltänket – tanka 5 minuter i början av veckan och sen kan du köra 60 mil. Jag kan absolut ladda i Valsjöbyn eller Föllinge, men det finns inga snabbladdare där. Det gör inte mig något, ofta kan jag ladda medan jag gör jobbet, och då gör det inget om jag är inkopplad i en timme.”

Tobias Nilsson, elektriker på Jämtkraft.

En miss i bonus-malus undanröjd: Skåpinredning nu inget hinder för att få klimatbonus

Tobias berättar att han brukar koppla in sig direkt på en lågspänningsskena i lämplig nätstation för att komma upp i åtminstone 32 ampere laddström. Någon på företaget invände direkt att det är ”omätt ström” och olagligt. Den frågan har varit upp på chefsnivå och vänt. Jämtkraft, som elbolag, har rätt att använda omätt ström i den egna verksamheten. 

Hur gör man reportage om en elektriker som använder mountainbike för att byta ut elmätare och koncentratorer? Jag vet inte vad jag hade tänkt. Men självklart gör man det på cykel! Vi har krånglat oss fram med bilen för att vinna höjd, dagens elmätare ligger vid några hus ovanför skidbacken i Huså. GPS:en tjorvar och placerar oss på fel sida av Kallsjön. Men så till slut kör vi över en strid å och parkerar. Jag får en hjälm och cykeln med vinterdäck. Tobias som är van terrängcyklist tar den andra hojen. Att cykla uppför en backe i skogen visar sig vara som att cykla på den allra lättaste växeln på plan mark.

Med 75 Nm i vridmoment tuggar cykeln i sig brant lutning, djupt gräs, snö, mossa och små bäckar. Bara man klarar av att hålla balansen... Där det blir för brant kliver vi av cyklarna. När man håller in en knapp på styret driver elmotorn cykeln så att den känns viktlös.

 Det var när Tobias och hans kollega skulle byta en radiokoncentrator på Middagsvalen som han bestämde sig för att testa med sin privata elmountainbike. Han "vann" över kollegan som använde sexhjuling. För att få med alla sina verktyg och all utrustning som behövs använder han en cykelkärra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elbil vintertid: ”Du tappar räckvidd men elbilen kommer alltid att starta oavsett hur kallt det är”

Till år 2025 ska Jämtkraft byta ut 64 000 elmätare. De flesta finns i Östersund och andra tätorter. Men inte alla. Dessutom kommunicerar de nya elmätarna med radio. Den Tobias sätter upp i Huså får direkt kontakt med masten nära Suljätten, en hajfensformad bergknalle på andra sidan Kallsjön. Det är precis en sådan radiokoncentrator som skulle sättas upp när Tobias fick idén om att använda cykel i tjänsten. Då var det vid Middagsvalen, en topp på 880 meter som ligger nära den klassiska fjällstationen i Vålådalen. Tobias tog med sin egen cykel bara för att testa hur den skulle stå sig. 

– Det tog 40 minuter för mig att ta mig upp. Sexhjulingen behövde två timmar, det som tog tid var att att vi blev tvungna att vinscha den på några ställen. Cykeln förstör dessutom betydligt mindre terräng i den känsliga fjällnaturen.

Radiokoncentratorerna är större än elmätarna och därtill kommer två maströr med fästen, verktygsbälte, skruvdragare, kabel och skruv. För att få med allt fäster Tobias en kärra bakom cykeln, enhjulig för att den ska rulla i samma spår och skapa mindre motstånd i terrängen.

Från hösten 2019: Sex av tio svenska bilister vill ha en elbil men få har råd och fler är kritiska

" När jag började på Jämtkraft sa jag att jag ville ta alla mätare som sitter långt bort och ute i bushen. 'Livet ska vara ett äventyr'." Tobias Nilsson, elektriker på Jämtkraft, här med Åreskutans baksida i bagrunden..

Lista: Transportbilarna som vinner på bonus-malus

Historien om elektrikern som byter helikopter mot elcykel har utan avsikt blivit en PR–succé för Jämtkraft. Men ur ett helikopterperspektiv (höhö) – vad har en enda elektriker på en elcykel egentligen för betydelse? Jag frågar Andreas Gyllenhammar, chef för strategi, innovation och hållbarhet på Jämtkraft. 

Andreas Gyllenhammar.– Drygt 70 procent av våra klimatutsläpp kommer av att vi eldar torv i vårt kraftvärmeverk. När den är utfasad kommer utmaningen. Ju närmare vi når nollutsläpp desto svårare kommer det att bli. Våra transporter står för 1730 ton koldioxidutsläpp. I det är både tjänsteresor med flyg, externa transporter av flis och tjänstebilar, servicebilar och lastbilar inräknade. Och helikoptrar, säger Andreas Gyllenhammar.  

Helikoptern är ett logiskt arbetsverktyg i Jämtland, sett till effektivitet och arbetstid. Om vi tar exemplet Valsjöbyn som används som slagträ i elbilsdebatten. Det är 13 mil bort och det tar en timme och 40 minuter att köra dit från Östersund.

– Det är en kulturfråga. Tittar man på flera orter i vårt län är avståndet fågelvägen egentligen inte så långt. Vi är vana vid att kunna använda helikoptrarna. Men de står för en väldigt stor andel av våra klimatutsläpp från transporter. En timmes flygtid i helikopter ger upphov till knappt ett halvt ton koldioxidutsläpp. Byter vi det mot elbil och cykel tar vi också bort en del klimatpåverkan, säger Andreas Gyllenhammar. 

Laddinfrastruktur: Har du koll på hur laddstationer ska installeras?

Till det allra flesta ställen där Tobias byter elmätare kan han ta bilen. Cykeln tar han med kanske 3-4 gånger per månad, främst under sommmarhalvåret.

Men är Jämtkraft verkligen redo att införa elbilar i stor skala? Jag berättar om den trasiga laddaren i Järpen. Är snacket om elbilar och elcyklar bara greenwashing?

– Införandet av laddinfrastruktur är en samhällsomställning som har många utmaningar. Vi har drivit på med att få upp laddstolpar och några kan man sätta upp gratis. Men för den stora utrullningen av laddinfrastruktur behöver det finnas elfordon att ta betalt av. Och det gäller även våra egna laddare. Där speglar vi samhället i stort. Men jag tycker inte att vi ägnar oss åt greenwashing. Vi är transparenta i det vi gör och vi har inte gått ut via kommunikationsavdelningen med att vi sparar in några helikopterresor. Det fångades upp i en Facebookgrupp. Det är faktiskt så att våra interna resor, ens om de sker med helikopter, bara utgör en bråkdel av vårt klimatavtryck. För samhällets del är det viktigaste vi kan göra att mata ut så mycket fossilfri el som möjligt, säger Andreas Gyllenhammar.

Reportage: ”Kaliforniens stöd till vätgas kommer driva ned priset”

”Det är en vana att sätta sig i bilen som man alltid gjort. Det är svårt att tvinga folk att ändra beteende. Och så handlar det om att personal måste göra en bedömning om vad som är rimligt med restid och arbetstid.”

Andreas Gyllenhammar, chef för strategi, innovation och hållbarhet på Jämtkraft.

Reportage: Vätgaskoden visar varför Kalifornien satsar på bränslecellsbilar

När Östersund strejkade för klimatet den 27 september ville flera av Jämtkrafts medarbetare delta. Det finns ett stort klimatengagemang på företaget. Det ordnas bytesdagar för kläder och material. Alla som ville klimatstrejka fick det, men företagsledningen ser annorlunda på saken.

– Om vi vill göra något för klimatet borde vi jobba dubbelt så mycket snarare än att stå med plakat på torget, säger Andreas Gyllenhammar. 

Nu när er cykelsatning har blivit en sådan framgång antar jag att fler av era montörer börjar cykla?

– Vi får se. Jag tror att en del kommer göra det, men vi vet inte om alla kan eller vill. Det är en vana att sätta sig i bilen som man alltid gjort. Det är svårt att tvinga folk att ändra beteende. Och så handlar det om att personal måste göra en bedömning om vad som är rimligt med restid och arbetstid, säger Andreas Gyllenhammar.

Elsäkerhet: Två hem totalförstördes när hybridbil fattade eld

På Tobias avdelning kör tre av fem mättekniker elbil. När han ville testa elcykel i tjänsten fick han tummen upp från sina chefer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transformatorer kommer lastas hårt enligt studentuppsats: "Förvånade att nätbolagen inte förbereder sig på att det blir mycket hemladdning"

I Huså upptäcker vi att husen där elmätarna skulle bytas ändå hade en bilväg som vi missade avfarten till när GPS:en strulade. Vi tar den vägen tillbaka till bilen. Och de allra flesta platser Tobias behöver komma till i jobbet når han faktiskt med elbil. För honom är cykeln en bonus, som han behöver använda kanske tre-fyra dagar i månaden under sommarhalvåret.

– När jag började på Jämtkraft sa jag att jag ville ta alla mätare som sitter långt bort och ute i bushen. ”Livet ska vara ett äventyr”.

Nästa sak han funderar på är om elbilen verkligen behöver vara så stor som hans Nissan eNV-200. 

– Vi fraktar runt mycket ”bra att ha-saker” och framförallt mycket luft av bekvämlighetsskäl. Jag tror att det är en del nyanställda som delar mina tankar om det här. 

På Tobias avdelning för mätsystem kör 3 av 5 mättekniker elbil, något som hans närmaste chef har uppmuntrat. Och när Tobias ville testa elcykeln i tjänsten fick han också tumme upp från högre ort.

–  Min chef tyckte att vi skulle testa. Hans chef stöttar det och även högsta chefen tycker det är bra.

Laddning: ”Inte bara att sätta elbilssladden i närmsta uttag”

Huså, på Åreskutans baksida.

Fler nyheter