Logga in

”När man jobbar i en sådan här miljö kan man inte köra på som vanligt”

Publicerad
23 okt 2020, 09:10
| Uppdaterad
8 apr 2021

Nya eldragningar i gamla byggnader kräver eftertanke och kunskap. Det går inte att köra på som vanligt, menar elektrikern Joel Ahlén som gjort nya installationer i en ­kulturbyggnad vid Strömsholms kanal.

Välbevarade timmerväggar och några orubbliga stångjärn på golvet gör historien närvarande i nya Borgåsunds restaurang vid Strömsholms kanal. Här möts gammalt och nytt i en byggnadsminnesmärkt miljö, vilket krävt fingertoppskänsla inte minst av elinstallatören.

Ett annat uppdrag som kräver specialkunskaper: Så hittar proffset fel i golvvärmen – utan att riva upp hela golvet

– När man jobbar i en sådan här miljö gäller det att vara lite eftertänksam, och inte bara köra på som vanligt, säger Joel Ahlén från Ahléns El som gjort installationerna för belysning, kassasystem, ljudanläggning och wifi.

Den långa byggnaden vid Hamraviken i Mälaren, kallad järnmagasinet, var i över 100 år brukspatronernas lagringsplats för järn. Här vägdes stångjärnet som kom på pråmar längs kanalen från de olika järnbruken. Därefter lagrades det i väntan på vidare transport ut i världen med skepp. Som mest omlastades 290 000 ton järn om året.

Limträbalkar fäster de stora glasdörrar som ska göra huset användbart året runt. Foto: Henrik Sannesson

– 1958 gick sista pråmen och då blev här i stället gästhamn för båtturister och -museum, berättar Carina Janzon, vd för bolaget Strömsholms kanal.

Sedan dess har byggnaden även inrymt en bensinstation och kafé. Men i somras blev timmerhuset från 1840 alltså en restaurang och konferenslokal med nytt kök och -uteservering på kajen.

Elinstallationen för restaurangköket, baren och nytt säkringsskåp för hela byggnaden har gjorts av Hallstahammars installationsbyrå.

Här har Joel Ahlén ljussatt de unika så kallade ”knäna”, som är tillverkade av hela träd eller en rot som böjts till rätt form.Joel Ahlén visar hur han installerat utomhushögtalare så diskret som möjligt under taket vid terrassen. Enligt antikvarien var det viktigt att hålla nere antalet infästningspunkter, och inte göra ingrepp i de utskjutande ”knäna” från takstolarna. 

– Därför har jag inte borrat igenom timret, utan dragit rören för högtalarkabeln ovanför knuten. Jag har valt svarta rör och lagt fyra kablar i ett rör, i stället för att klamra varje kabel. Det blir lite stiligare så, säger Joel Ahlén. 

Inga genomföringar har gjorts, utan kablar mellan inne och ute har dragits där det finns naturliga sprickor i timret.

Innan elarbetet drog i gång deltog Ahléns El i flera möten med Strömsholms kanal där byggnadens förutsättningar gicks igenom. Exempelvis fick Joel Ahlén veta vilket som var det mest värdefulla timret i huset. 

– Byggmötena har varit viktiga. Tack vare dem får man med sig all kunskap på en gång, så att det går att göra rätt från början och inte stressjobba på slutet, säger han.

Inget borrande i väggen för kabelgenomföring. Rören leds mellan och över stockarna i stället för igenom.Inne i huset har belysningen varit en utmaning – hur den kan användas för att lyfta fram de historiska detaljerna. Joel Ahlén visar en LED-list som löper ovanför portarna i matsalens långsidor. Den 25 meter långa listen löper på limträbalkar som satts in för att hålla fast de nya glasdörrarna. Dörrarna ska, tillsammans med golvvärme i betonggolvet, göra det möjligt att använda lokalerna året runt.

LED-listen har ett varmt ljus, 2 000 Kelvin, och går att dimra. 

– Ett önskemål vi hade var att taket skulle glöda när det var mörkt ute, säger Carina Janzon.

Ovanpå den nya limträ­balken har Joel Ahlén satt  en ­dimringsbar LED-list.Eftersom det svarta taket äter upp ljus föll valet på en list med 15 Watt per meter, berättar Joel Ahlén. Han visar hur kablarna dragits runt stockar och knän även här, för att undvika -ingrepp i träet. Detsamma gäller anslutningarna av konferensdelens projektor och LED-spotar i taket.

Det blev lite klurigt att få in allting på ett slankt sätt: En 5-ledare kulo, två grupper för LED-lister, ström till projektorn och tändning till LED-skenan på 24 Volt.

– Jag har fått bygga elcentralen därefter, med 3-polig säkring, säger Joel Ahlén.

På en timmerbalk uppe under taket skymtar en vit dosa – en förberedelse för eventuella extra eluttag.

Joel Ahlén och Carina Janzon.

– Transformatorerna för AC/DC har jag placerat bredvid centralen, för att mätta ner installationen här ute. Det blir även lättare att byta transformatorer om de går sönder, säger Joel Ahlén.

Elcentralen sitter gömd inne på dass.Elcentralen har också fått en kulturanpassad placering – inne på en toalett i mitten av restaurangen. I ett stort väggskåp med hänglås finns dataracket för musiken, en smarthögtalare och de fyra kopplingsgrupperna ut till anläggningen. Här finns även en Plejd-puck med ingång för rörelsevakt och för styrning. Bredvid sitter elskåpet där servisen kommer in.

Efter en stund behöver Elinstallatörens reporter besöka toaletten. Jag trycker på de svarta knapparna vid dörren i förhoppning om att få litet ljus i taket. Det förblir dock väldigt mörkt i rummet under hela besöket.

Jag frågar Joel Ahlén vad det kan bero på och han kollar då en app i sin mobil. Belysningen inne på toaletten är en dimrad LED-list och det visar sig att lastinställningen behöver ändras. Med några klick har Joel Ahlén justerat Plejd-scenarierna och snart blir det bättre sikt inne på toan.

Joel Ahlén ställer in ­dimringstiden på en Plejdpuck.

Det gäller att tänka på detaljerna när det handlar om en kulturbyggnad. Och det är viktigt med erfarenhet. Joel Ahlén får god inblick i Strömsholms kanals projekt via sin plats
i styrelsen för Nätverket för byggnadsvård i Västmanland.

–  Ofta handlar det om lösningar som vi kanske inte hade funnit med vilken elektriker som helst. Det gäller att tänka på rätt sätt och lyfta fram byggnadens detaljer, som vi har gjort med belysningen av knäna här. De idéerna kommer vi nog ta vidare till ett annat projekt, säger Carina Janzon.