Foto Getty

”Du tappar räckvidd men elbilen kommer alltid att starta oavsett hur kallt det är”

14 november 2019  |  Text: Henrik Sannesson

Här reder vi ut varför minusgrader ger elbilsägaren mer räckviddsångest – men också hur man med små medel kan få batterindikatorn att ticka uppåt.

Allt i en elbil som går på el äter räckvidd. Men inget förkortar räckvidden lika mycket som kyla. Ju kallare utetemperatur desto kortare räckvidd. Den goda nyheten är att ditt förarbeteende har stor inverkan på kylans effekt på batteriet. 

Sex av tio svenska bilister vill ha en elbil men få har råd och fler är kritiska

– Energin går inte att plocka ut på samma sätt ur ett kallt batteri. Bäst är om du kan ställa in avfärdstiden så att batteriet är fulladdat precis när du ska köra, då har det rätt arbetstemperatur från start. Det är sämre om batteriet laddades fullt för tio timmar sedan och har hunnit kallna, det säger Gordon Strömfelt, elbilsspecialist på föreningen Gröna bilister. 

”Kaliforniens stöd till vätgas kommer driva ned priset”

Bara genom att använda sätesvärmare och rattvärmare och behålla jackan på kan du spara mycket energi jämfört med att köra kupévärmaren på fullt blås.”

Gordon Strömfelt, elbilsspecialist föreningen Gröna bilister

Transportbilarna som vinner på bonus-malus

Trots att litiumjonbatterierna bygger på samma teknik kan det vara stor skillnad mellan olika bilmodeller. Det visade den amerikanska motororganisationen AAA:s test av fem elbilar*. I snitt tappade bilarna 12 procent i räckvidd i 6 minusgrader (utan kupévärmare). Men BMW i3s tappade 20 procent. Med kupévärmaren tillslagen förlorade bilarna i snitt 40 procent räckvidd i räckvidd.

– Tricket i en elbil är att inte blåsa på full värme i kupén och ta av sig jackan vid långfärd. Bara genom att använda sätesvärmare och rattvärmare och behålla jackan på kan du spara mycket energi jämfört med att köra kupévärmaren på fullt blås, säger Gordon Strömfelt. 

I dag kan de flesta elbilar förvärma batteriet och det tjänar man mycket räckvidd på. Då elbilen står på laddning kan nätströmmen användas för att värma upp kupen och få en bra arbetstemperatur i batteriet innan avfärd.

Har du koll på hur laddstationer ska installeras?

En fördel som elbilen har gentemot bilar med förbränningsmotor är att de inte får startproblem i sträng kyla. 

– Det finns ingen risk för isproppar i bränslesystemet eller att motorolja, växellådolja eller startbatteri kärvar. Bilen startar garanterat, säger Gordon Strömfelt. 

Två tips som fungerar både sommar som vinter är att ha rätt däcktryck och att planera körningen.

– Kontrollera däcktrycket ofta. Speciellt vid väderomslag kan det faktiskt påverkas. Då är det bra att ligga i överkant för att få bilen att rulla lätt. Och när du kör är det smart att nyttja rörelseenergin. Frirulla gärna i nedförsbackar och motorbromsa vid inbromsning för att regenerera bromsenergin som då laddas tillbaka till batteriet, säger Gordon Strömfelt.

Toytas två tunga vätgasprojekt efter personbilen Mirai

*AAA:s test som presenterades i februari har detaljerade diagram och tabeller för fem elbilar: BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D and Volkswagen e-Golf. Läs rapporten här (nytt fönster).

Fler nyheter