Logga in

Elektrikern efter ARN-beskedet: ”Jag hoppade av glädje”

Publicerad
3 dec 2020, 05:45
| Uppdaterad
29 apr 2021

Elektrikern gjorde ett korrekt eljobb och ville vara schysst. Kunden vägrade betala och gjorde dubbla besiktningar – som elektrikern skulle betala.

Jo, priset var skäligt för både arbete och material. Det slår Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, fast i en tvist där enmansfirman Elektrikarn anmäldes av en privatperson.

– Jag hoppade av glädje när beskedet kom. Jag hade ju inte gjort någon fel, men osäkerheten har varit som en plågande ande, och nu kan jag äntligen andas ut, säger Mattias Haak, som driver Elektrikarn i Färjestaden på Öland.

ARN fick avgöra
Kunden klockade elektrikern – och gick i taket

Mer ARN-fall:
Elfirman tog 4 000 kronor för 2 minuter – fick rätt

Det hela började hösten 2018 när ett par ville ha en elinstallation utförd i sitt kök och elcentralen utbytt. Mattias Haak skrev en offert. Fel och för dyrt, tyckte kunden. Mattias skrev en ny offert. Kunden gjorde tummen ner igen.

”Jag vill aldrig utsätta mig för det här igen. Om jag ska göra jobb hos privatkunder som jag inte känner så ska jag skriva avtal där det väldigt tydligt framgår vad som ingår och vad det kostar.” 

Mattias Haak driver enmannsfirman Elektrikarn

Hösten 2019 hade paret anlitat en snickare, och nu behövde de få elarbetet fixat. De kontaktade Elektrikarn och bad Mattias utföra jobbet. Kunden skrev senare till ARN att de ”var inställda på att offerten skulle ”rätta” till sig, tills det var dags för elföretaget att börja”. Eftersom de inte hade kommit överens om någon offert såg de det som att elektrikern började jobba på löpande räkning.

Den bilden delade inte Mattias Haak.

– När kunden ringde och sa ”nu kör vi” ville jag vara schysst. I min värld utgick arbetet från den tidigare offerten med mindre ändringar för att komma fram till en bra lösning, säger han.

Fakturan landade på 43 094, där materialet redovisades som en klumpsumma på 23 040 kronor. Det vägrade paret att betala. De ansåg att arbetskostnaden var överdebiterad med 11 timmar och krävde en spec i stället för en klumpsumma på materialet. Kunden tog även in två andra elfirmor som besiktigade det utförda jobbet och gav en slags efterhands-offert, men uppskattning om vad det borde ha kostat.

De båda firmorna konstaterade att elinstallationen var korrekt utförd, men kom fram till att kostnaden borde ha varit ungefär hälften av Elektrikarns faktura. Helt orimligt, enligt Mattias Haak.

– De har räknat som om allt jobbet kunde göras vid ett enda tillfälle. De vet inte hur det såg ut innan, vad som var gömt i stommen och hur många resor jag fick göra dit på grund av väntetider för andra hantverkares arbeten. Kunden ville dessutom att jag skulle betala för besiktningarna, säger han.

I våras vände sig paret till ARN. De krävde sänkt faktura, specificerat material och ersättning för de båda besiktningarna. Sedan följde ett antal inlägg från de båda parterna till ARN. Mattias Haak gjorde en ny faktura där material och arbete specades.

När ARN meddelade sitt beslut i slutet av oktober avslogs kundens krav på samtliga punkter. Nämnden slår visserligen fast att Elektrikarns arbete har skett på löpande räkning, precis som kunden ansåg. Men priset var skäligt, och den nya fakturan är tillräckligt specificerad vad gäller arbete och material. Kunden har inte heller visat att Elektrikarn ska behöva betala för de båda besiktningarna.

För Mattias Haak är lättnaden stor. Han har lagt mycket tid på ärendet, och han har behövt ta hjälp av både revisor och jurist. Samtidigt har oron hela tiden gnagt.

– Det här är det jobbigaste jag har varit med om under min tid som företagare. Jag visste ju att jag hade utfört arbetet korrekt, och att det inte fanns något att klaga på. Men det kändes ändå oroligt innan beskedet kom, säger han.

Elektrikarn omsätter drygt 3,5 miljoner kronor om året på en enda person, och Mattias beskriver sig själv som en duktig elektriker och framgångsrik företagare. Men pappersarbeten som att skriva avtal, offerter och fakturor har aldrig varit hans starkaste sida.

– Det har inte behövts heller. Mina kunder litar på mig och brukar bli nöjda, säger han.

Kommer du göra något annorlunda i framtiden?
– Jag vill aldrig utsätta mig för det här igen. Om jag ska göra jobb hos privatkunder som jag inte känner så ska jag skriva avtal där det väldigt tydligt framgår vad som ingår och vad det kostar. Där får jag skärpa till mig, det finns ju mallar man kan använda, säger Mattias Haak.