Foto Istock

”Rabatterna kan bryta mot lagen”

20 september 2018  |  Text: Eva-Maria Fasth

Installationsbranschens rabattsystem på material kan bryta mot lagen, anser Konsumentverket.

Enligt Konsumentverket kan rabattsystemet vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Näringsidkare, exempelvis elinstallationsföretag, som påstår att ett visst pris är en kraftig rabatt ska också kunna visa att det är en rabatt, enligt myndigheten.

Elinstallatören kontaktade Gabriella Fenger-Krog, jurist på Konsumentverket, för att reda ut vad som gäller.

Läs mer i ämnet: ”Det är som att Ica skulle använda sina leverantörers priser ut mot kund”

Gabriella Fenger-Krog.Vad ska en el-företagare göra för att hålla sig inom lagens ramar när han eller hon prissätter ett jobb?

– Priset som anges till konsumenten ska vara korrekt och tydligt. Företaget får inte vilseleda konsumenten om att priset är förmånligt/rabatterat, om det faktiskt inte är så. Att presentera en rabatt som baseras på ett ordinarie pris, som ingen betalar, kan vara vilseledande enligt marknadsföringslagen.

Den här elektrikern är trött på billigt material: ”Nästan till varje badrum vill kunden köpa materialet själv” 

– Att presentera en rabatt som baseras på ett ordinarie pris, som ingen betalar, kan vara vilseledande enligt marknadsföringslagen.

Gabriella Fenger-Krog, jurist på Konsumentverket

Vilka är påföljderna för den som har vilseledande rabatter?

– Vilseledande marknadsföring avseende exempelvis ordinarie pris eller rekommenderade priser och rabatter, som dessutom påverkar konsumenter, är otillbörlig. Företag som bedriver otillbörlig marknadsföring kan förbjudas vid vite att använda vilseledande påståenden.

Installatörsföretagens vd: ”Misstroende mellan kund och leverantör skadar hela branschen”

Vilka åtgärder tänker Konsumentverket vidta?

–Vi ska titta på om prismarknadsföringen av tjänsterna kan vara vilseledande, säger Gabriella Fenger-Krog.

I ett antal artiklar har Svenska Dagbladet skrivit om hur VVS- och elinstallationsfirmor använder sig av stora dolda prispåslag på material, gentemot konsument.

Läs om vd:n som försvarar saltad nota

Reijo Mustonen, branschekonom på Installatörsföretagen välkomnar Konsumentverkets uppmärksamhet i frågan.

Reijo Mustonen.– Om det finns brister så bör dessa naturligtvis rättas till. Målet är att både säljare och köpare ska var nöjda med en affär. 

– Det är den enskilde företagaren som sätter sina priser mot kunden. Vårt råd är vara tydlig, öppen och följa gällande regelverk. Det gynnar långsiktiga affärsrelationer och gör det lättare att ge svar på eventuella frågor som uppstår kring prissättning. 

– Vi på Installatörsföretagen jobbar hårt med att ge våra medlemsföretag stöd och hjälpmedel för att ta fram egna affärsmodeller som är tydliga för kunden och därigenom skapar nöjda kunder. Till exempel i projektet Lönsamt företagande där vi under hösten kommer att belysa frågan i seminarier runt om i landet, säger Reijo Mustonen på Installatörsföretagen.

 

Fler nyheter