Bilen du ska välja bort om du vill vara unik

30 mars 2017  |  Text: Anders Myrdal

Nissans senaste transportbil är en modern mellanlastare som håller hög klass. Men för elektriker som går i biltankar är NV300 knappast ett originellt val. Bilen är nämligen i stort sett identisk med tre konkurrerande bilmärken.

Det är knappast någon nyhet med samarbeten mellan konkurrerande biltillverkare. Men när fyra varumärken tillverkar samma bil är det läge att rynka på näsan. Nissan NV300, som ersätter Primastar, är tillverkad av Renault i fabriken i Batilly och i princip samma bil som Renault Trafic, Opel Vivaro och Fiats nya mellanklassbil Talento. Det enda som skiljer bilarna åt är logotypen på fronten och några andra ställen.  

Ekonomiska vinster är förstås det som lockar biltillverkarna att samarbeta. I slutändan kan det öka förutsättningarna att elektriker får tillgång till riktigt moderna bilar. Men samtidigt leder utbredda samarbeten också till att urvalet av bilmodeller med olika tekniska lösningar minskar.

Det som dock talar för Nissan är den frikostiga garantin på fem år eller 16 000 mil, något som konkurrenterna inte kan matcha. Med hänsyn till kampanjer och bilarnas olika paketeringar och utrustningsnivåer jämför vi inte priser mellan varumärkena.

I slutändan kan samarbeten öka förutsättningarna att elektriker får tillgång till riktigt moderna bilar. Men samtidigt leder utbredda samarbeten också till att urvalet av bilmodeller med olika tekniska lösningar minskar.

Nissan NV300 finns med fyra olika motorer, från 95 till 145 hästkrafter. Motorerna med 95 och 120 hästkrafter har enkelturbo medan de starkare motorerna är utrustade med dubbelturbo. 125- och 145-hästars motorerna har även stopp-/start-teknik. 

Bilen är stabil och följsam på landsväg och har ett välisolerat skåp som stänger ute mycket av ljudet från vägen. Sikten från hytten är god, liksom döda-vinkel-kollen i backspeglarna vid filbyte. Jag provar några olika bilar med olika motorer, och det är föga förvånande att det är roligast att köra den bil som har starkast motor med dubbelturbo. Lite mer acceleration och lite mer bil helt enkelt.

NV300 har bara manuell låda, vilket kan vara ansträngande för hantverkare i stadstrafik. Automatlåda känns givet för elektriker i storstaden.

NV300 har bara manuell låda, vilket kan vara ansträngande för hantverkare i stadstrafik. Automatlåda känns givet för elektriker i storstaden.

Genomtänkta förvaringslösningar ger goda förutsättningar att använda bilen som rullande kontor. Nissans utökade infotainmentsystem kan vara värt att lägga extra pengar på. Det innehåller bland annat en sjutums pekskärm och ett navigationssystem. 

Bilen finns i fyra olika storlekar vars största lastyta ger plats för upp till tre Europallar.
Du som lastar långa prylar kan beställa bilen med lastningslucka i skiljeväggen. Då går det att lasta föremål som är upp till 4,15 meter långa. Om du öppnar luckan under passagerarsätet ökar lastlängden med ytterligare 80 centimeter. Det finns en rad varianter på bilen, förutom skåp finns den som dubbelhytt och chassi med hytt som plattform för skräddarsydda påbyggnader. 

NV300 har generellt sett hög standardnivå säkerhetsmässigt. Att krockkuddar och krockgardiner är standard på både förar- och passagerarsidan känns som en seger för säkerheten, eftersom alldeles för få biltillverkare har det som standard i dag.

FAKTA

Nissan NV300

Grundpris: 247 775 kr (exklusive moms).
Första förhöjd leasingavgift: 50 000 kr.
Leasingtid: 36 månader.
Leasingavgift/månad: 3 925 kronor.
Restvärde: 96 000 kr. 
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel från 5,9.
Komfort/känsla/köregenskaper: God körkänsla, bra komfort och välisolerat skåp.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP, sidokrockkudde förare, krockkuddar/krockgardiner (förare och passagerare).
Tillval i urval: Tech Pack (parkeringssensor bak/backkamera, nyckelfritt låssystem etc.), navigationssystem.
Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Vito, Ford Transit Custom, Renault Trafic 
Motoralternativ: 95/120/125/145/hk/260/300/320/340 Nm.
Acceleration: 0–100 km/h på 10,9 sekunder med ­starkaste motorn.
Lastutrymme: 5,2–8,6 m3.
Växellåda: 6-vxl man.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 145.
Max lastvikt/dragvikt: 1000 kg/ 2000 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: Framhjulsdriven (2WD).
Webbsida: www.nissan.se.

Fler nyheter