Attiraljerna som ska locka svenskarna att köpa jänkar-suv

22 mars 2017  |  Text: Henrik Nygård

Ford hoppas att ”amerikanska” SUV:en Ford Edge ska bli en storsäljare även i Sverige. Köparna lockas bland annat med aktiv brusreducering, adaptiv styrteknik och rejält med utrymme i kupén.

Edge lanserades, i en tidigare version, i USA redan 2007 och har där blivit en försäljningsframgång. Den säljs även i Ryssland, Kina, Sydamerika och östra Asien. Storleksmässigt placerar den sig, för att göra en jämförelse, mellan Volvo XC60 och XC90. I den storleksklassen finns inte lika många konkurrenter som bland mindre och fullstora suvar. 

I Europa och i Sverige är bilen tillgänglig med två dieselmotorer på 180 hk respektive 210 hk. Elinstallatören provkör den starkare motorn, i kombination med dubbelkopplingslådan MPS. 

Det första man slås av är hur gott om utrymme det är både i fram- och baksäte. Ford har ju skämt bort sina kunder med det även i modellerna S-Max och Mondeo. Ett annat adelsmärke för bilföretaget är goda, och roliga, köregenskaper. Det har även Edge försetts med. Detta mycket tack vare den adaptiva styrningen, som är en intressant innovation.

Det första man slås av är hur gott om utrymme det är både i fram- och baksäte.

Tekniken ändrar ständigt styrutväxlingen efter fordonets hastighet så att styrresponsen optimeras för olika körförhållanden. I lägre hastigheter gör det nya systemet att bilen blir smidigare och lättare att svänga med. På motorvägen reagerar styrningen jämnare och mer exakt på förarens signaler. Det är resulterar i en körkänsla som känns mycket aktiv och som ger bilen karaktär. 

En annan spännande nyhet är aktiv brusreducering i kupén. Tekniken är den samma som används i brusreducerande hörlurar. Tre mikrofoner i kupén genererar motsatta ljudvågor som riktas genom ljudsystemet och förbättrar det totala motorljudet och kupémiljön. Bilen ska genom systemet bli avsevärt tystare, framför allt i motorvägsfart. Det märks genom lägre vindbrus och motorljud, men samtidigt är det svårt att veta hur bilen skulle låta utan brusreducering, så det finns inget att jämföra med.

FAKTA

Ford Edge Sport 2.0 TDCi 210 MPS AWD

Pris: 462 300 kr.

Motor/effekt: 2.0 liters, fyrcylindrig dieselmotor på 210 hk och 450 Nm. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift och sexväxlad dubbel­kopplingslåda.

Prestanda: Toppfart 211 km/h. 0–100 km/h på 9,4 sek.  

Förbrukning/miljö: 0,58 liter/mil vid blandad körning (fabriksuppgift). 

CO2-utsläpp: 149 g/km. 

Tjänstevikt: 1 949 kg.

Mått (längd/bredd/höjd i mm): 4 808/1 928/1 707.

Förmånsvärde: 6 016 kr per månad (exklusive extrautrustning).

På motorväg är bilen väldigt behaglig att köra. Mil efter mil avverkas utan att man som förare blir trött. Men den fungerar även väldigt bra på vägar med sämre väglag. Vi testar Edge på grusvägar med rejäla potthål och bilen sväljer det mesta av ojämnheterna utan problem. Svaret ligger i den individuella hjulupphängningen med integrallänk bak. Höghållfast stål och en stark karosstruktur bidrar också till de goda köregenskaperna.

På motorväg är bilen väldigt behaglig att köra. Mil efter mil avverkas utan att man som förare blir trött.

Om vi summerar provkörningen blir betyget gott. Ford Edge är kompetent och några direkta svagheter avslöjas inte. Men konkurrensen i SUV-klassen är knivskarp. De tyska konkurrenterna lockar med högre status, men Ford Edge har fördel av att erbjuda mer bil för pengarna – för dom som kan acceptera en Ford på sin gård, förstås.

Fler nyheter