Outlanderns enda nya funktion: en knapp

06 april 2017  |  Text: Henrik Nygård

Mitsubishi Outlander PHEV, en av Sveriges mest sålda supermiljöbilar, har återigen uppdaterats. Denna gång består uppdateringen av en knapp mellan stolarna. Men dess funktion är nog så viktig.

Laddhybriden Outlander PHEV har sålts i tusental sedan lanseringen 2013. Fyrhjulsdrift, möjlighet att köra omkring till fem mil på el i kombination med ett låg förmånsvärde har lockat många tjänstebilsförare. 

Från och med 2016 års modell gjordes en hel del uppdateringar. Utvändigt vässades formen så att bilen fick en mer modern och tuff framtoning. Invändigt gjordes kupén tystare och stolarna skönare, allt för att bättre kunna konkurrera med värsta rivalen Volkswagen GTE, även den en laddhybrid.

Bilen har en bensinmotor och två elmotorer, en på varje hjulpar. De tre motorerna samverkar ständigt.

Bilen har en bensinmotor och två elmotorer, en på varje hjulpar. De tre motorerna samverkar ständigt. I första hand, om batteriet är laddat, drivs bilen enbart på el. I andra hand kan bensinmotorn ladda en generator, som alstrar el till batteriet. I tredje hand, om det verkligen behövs kraft på motorvägen, kan bensinmotorn driva framhjulen. I alla lägen är bilen fyrhjulsdriven, i varierande omfattning. 

Det nya på 2017 års modell är läget Prioriterad Eldrift, där man som förare själv via en knapp mellan stolarna kan välja ren eldrift. I det läget går bilen på el så länge det finns kraft i batteriet. Enligt tillverkaren ska bilen gå att köra upp till 54 km på el. I praktiken är dettta väldigt svårt, för att inte säga omöjligt att uppnå. Det kräver i så fall att man stänger av ac, kupévärme, ställer in bilen i eco-läge och maximalt utnyttjar bromskraftåtervinningen, vars styrka kan ställas in med paddlar bakom ratten. Så går det möjligtvis att köra bilen som ett experiment, men inte i vardaglig körning. Men den här räckviddsproblematiken är inte Mitsubishi ensam om utan den gäller alla laddhybdrider som Elinstallatören har kört. En mer realistisk räckvidd på el för Outlander PHEV är runt 35 km.

Det nya på 2017 års modell är läget Prioriterad Eldrift, där man som förare själv via en knapp mellan stolarna kan välja ren eldrift.

Trots att räckvidden inte håller vad den lovar är det här en bil med många förtjänster. Till att börja med fyrhjulsdriften förstås. Men den är också en trevlig bil att köra, lättkörd och med bra sikt åt alla håll. Kupén är rymlig och tyst och stolarna är sköna, även om sittdynan kunde varit något längre. Minus blir det dock för krångliga menyer och för att valda körprogram nollas varje gång motorn stängs av.

FAKTA

Mitsubishi Outlander PHEV Business

Pris: 469 500 kr. 

Motor/effekt: Fyrcylindrig, tvåliters bensinmotor på 121 och 190 Nm i vridmoment. Två elmotorer på vardera 60 hk.

Förbrukning/miljö: 0,17 liter/mil i blandad körning med fulladdat batteri (fabriksuppgifter). Utsläpp 41 g CO2/km.

Prestanda: 0–100 km/h på 11 sekunder. Toppfart 170 km/h.

Tjänstevikt: 1 929 kg.

Mått: (längd/bredd/höjd i mm): 4 695/1 800/1 710. 

Förmånsvärde: 2 525 kr, exlusive extrautrustning (utöver Business). 

Fler nyheter