Populär minisuv nu som hybrid

22 september 2016  |  Text: Henrik Nygård

Små suvar är bilvärldens hetaste trend. Toyota var en av de första ut med fyrhjulsdrivna klassikern RAV4, som lanserades redan 1994. Nu kommer den i sin fjärde generation och erbjuds även som bränslesparande hybrid.

Från början var RAV4 av tredörrarsmodell och ganska liten, men den har vuxit. I den nya modellen har Toyota framför allt satsat på att få kupén tystare och på öka att kvalitetskänslan. I hybridversionen, som vi provkört, består drivlinan av en 2,5 liters bensinmotor, en elmotor vid bakaxeln och en steglös automatlåda. Vid inbromsningar fungerar elmotorn som en generator och den återvunna rörelseenergin lagras i batteriet. Fyra körlägen kan väljas, från ren eldrift till sportläge.

Vid inbromsningar fungerar elmotorn som en generator och den återvunna rörelseenergin lagras i batteriet. Fyra körlägen kan väljas, från ren eldrift till sportläge.

I lugn körning går bilen väldigt mjukt och fint. Vid kraftigare gaspådrag varvar bensinmotorn upp rejält och morrar något ansträngt. Snarare än att köra sportigt är det därför betydligt behagligare att försöka köra så snålt som möjligt. Fabriksuppgifterna listar en förbrukning på 0,51 liter per mil. Under våra 25 mil, som nästan uteslutande sker i lugn takt i stadstrafik, uppmäter vi hela 0,82 liter per mil. Men då ska man ha i beaktande att bilen bara hade gått 5 kilometer när vi hämtade ut den och att motorn därmed var långt ifrån inkörd.

I kupén är det rymligt, luftigt och gott om plats, särskilt i baksätet som är i klass med de betydligt större bilarna Skoda Superb och Ford Mondeo. Bakdörrarna går att öppna i nästan 90 grader. I kombination med den lite högre höjden som en suv ger kan RAV4 därför passa en del barnfamiljer. I alla fall de som inte har fler än två barn och som inte behöver lasta en stor barnvagn. Lastutrymmet på 501 liter är ganska litet.

Bakdörrarna går att öppna i nästan 90 grader. I kombination med den lite högre höjden som en suv ger kan RAV4 därför passa en del barnfamiljer. I alla fall de som inte har fler än två barn och som inte behöver lasta en stor barnvagn.

Centrum i instrumentpanelen är en 7-tums färgskärm. Ett minus här gäller placeringen av knapparna för de olika körlägen och för stolsvärmen. De sitter långt ner och snett under den stora färgskärmen, så att man får sträcka sig nedåt för att nå dem. Ett stor plus ger vi istället för att det till standardutrustningen hör aktivt krockskydd, körfilsvarnare, automatiskt helljus och vägskyltsigenkänning.

FAKTA

Toyota RAV4 Hybrid Executive

Pris: RAV4 Hybrid finns i tre utrustningsnivåer med priser från 324 900 till 358 900 kr.
Motor/effekt: 2,5 liters, 4-cylindrig bensinmotor och en elmotor med 197 hk
sammanlagd effekt.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, hybriddrift och steglös ­automatlåda.
Förbrukning/miljö: 0,51 liter/mil vid blandad körning. Koldioxidutsläpp 118 g/km (fabriksuppgifter).
Tjänstevikt: 1 810—1 860 kg.
Mått (längd/bredd/höjd i mm): 4 605/1 845/1 705.
Förmånsvärde: 3 533 kr per månad. (Exklusive tillbehör.)

Fler nyheter