Nya Ford Transit har något många vill ha

13 september 2016  |  Text: Henrik Nygård

Ford Transit, Europas bäst säljande transportbil just nu, kommer i en ny version och med nya motorer. Nu finns även möjlighet att välja automatlåda, något som väldigt många kunder efterfrågat.

Många installatörer och hantverkare vill ha något större transportbilar, särskilt egenföretagare som behöver mer utrymme för verktyg och materiel. Transit Custom är då ett populärt val, men många har beklagat att den hittills bara gått att få med manuell växellåda.

Transit är hos Ford ett samlingsnamn för fyra olika modeller och storlekar. Den största modellen heter kort och gott Transit.

I fallande ordning storleksmässigt följer därefter Transit Custom, Transit Connect och Transit Courier. Vi har provkört bilen i Custom-versionen.

Exteriört handlar det om modesta förändringar jämfört med den tidigare versionen. Desto mer krut har i stället lagts på motorerna. En helt ny 2.0-liters EcoBlue-dieselmotor har utvecklats. Naturligtvis innebär det både bättre prestanda och lägre förbrukning. Den erbjuds i tre versioner; 105, 130 och 170 hk.

Exteriört handlar det om modesta förändringar jämfört med den tidigare versionen. Desto mer krut har i stället lagts på motorerna.

På Fords pressvisning i München hade vi tillfällighet att provköra alla tre motorerna. Storsäljaren blir nog 130-hästarsmotorn, och den är sannolikt också det bästa valet. Skillnaden mot den större motorn är knappt märkbar och förmodligen därmed inte heller värd att betala extra pengar för. Om bilen inte är ofta körs med väldigt tung last. Då kan extra hästkrafter och högre vridmoment vara bra. Inredningsmöjligheterna av lastutrymmet är många. Det finns också en förlängd version med extra mycket lastutrymme.

Vi provkörde bara manuell växellåda, men automatlådan går att beställa nu, men levereras först i början av nästa år.

Inredningsmöjligheterna av lastutrymmet är många. Det finns också en förlängd version med extra mycket lastutrymme.

I krocktest har bilen fått högsta betyg. Till säkerhetsutrustningen hör Lane Keeping Alert, som hjälper föraren att hålla sig rätt på vägen. Start-och-stopp-teknik är också standard.

Det finns inte mycket att anmärka på. Att den har blivit så populär är lätt att förstå.

FAKTA

Ford Transit Custom

Pris: 250 400 kr plus moms.
Motor/effekt: 2.0 liters turbodiesel, 130 hk och 385 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Manuell växellåda.
Förbrukning/miljö: 6,3 l/100 km, koldioxid 163 g/km.
Mått: (längd/bredd/höjd) 4 972/2 272/2 020.
Tjänstevikt: 1 810–1 860 kg.

Fler nyheter