Så ska fransmännen sälja massor med transportbilar

26 oktober 2016  |  Text: Henrik Sannesson

Tekniska hjälpmedel som heads-up-display parat med ett brett modellprogram och lägre utsläpp från nya Euro 6-motorer. Det är några av de äss PSA-gruppen drar fram för att kunna nå sina högt ställda försäljningsmål på transportbilsmarknaden.

Elinstallatören provkör nya Citroën Jumpy och vårt testexemplar har det medellånga skåpet L2 och ett av modellprogrammets större motorer, en diesel på 150 hästar med manuell sexväxlad låda. Under provkörningen norr om Paris hinner vi med både trånga gator i småbyar och större och mindre landsvägar. Trots att vi kör ett olastat exemplar upplever vi Jumpyn som stabil. Sittpositionen, 11 centimeter högre än föregångaren, ger bra överblick. Förarmiljön överlag känns bekväm.

För introduktionspriset 232 900 kronor exklusive moms är bilen standardutrustad med 7 tums pekskärm, Apple Carplay och Bluetooth för säker användning av smartphone i bilen, tre sittplatser, multifunktionsratt och en lång lista andra funktioner.

Extrautrustningslistan är förstås dubbelt så lång. Vårt testexemplar har bland annat nyckelfri start, backkamera, och parkeringssensor. Moduwork, Citroëns namn på skiljeväggen med lucka i golvhöjd under passagerarstolen, förlänger lastutrymmet med 1,16 meter och ökar lastvolymen från 5,3 till 5,8 kubikmeter.

Elinstallatören provkör nya Citroën Jumpy och vårt testexemplar har det medellånga skåpet L2 och ett av modellprogrammets större motorer, en diesel på 150 hästar med manuell sexväxlad låda.

I det ordinarie lastutrymmet sväljer Jumpyn i L2-utförande 2,5 meter. Den långa L3-versionen lastar 2,86 meter långt gods.

Peugeot Expert bygger också på den modulära EMP2-bottenplattan och det kan vara svårt att skilja bilarna åt. Lågt vikt har legat i fokus för utvecklingen, bara på hjulaxlarna har man skalat av 45 kilo. Totalt uppger Peugeot att bilarna är mellan 100 och 400 kilo lättare än konkurrenterna i klassen. En annan gemensam nämnare är de nya Euro 6-motorerna som släpper ut 14 gram mindre koldioxid per kilometer jämfört med Euro 5.

Vi lämnar Château du Raray, sex mil norr om Paris i en Peugeot Expert i L2-utförande, fast den här har en motor med 95 hästar. Exemplaret har en 300 kilos last säkrad mot skåpsgolvet. Det är långt under maxlasten om 1 400 kg, men för vad det är värt upplever vi inte motorn som klen.

Exemplaret har en 300 kilos last säkrad mot skåpsgolvet. Det är långt under maxlasten om 1 400 kg, men för vad det är värt upplever vi inte motorn som klen.

På sin väg från premiären i stridsflygplan på 70-talet till transportbilsmarknaden har heads-up-displayen tappat en del av sin ­lyskraft. I Peugeot Partner kan föraren få aktuell information från bilens system projicerad i nedre delen av vindrutan. Vårt testexemplar har både navigation och trafiksskyltavläsning så den information vi ser är aktuell hastighets­begränsning och pilar som visar hur vi ska köra i nästa korsning. Det är ingen tvekan om att det är praktiskt att få det viktigaste rakt framför sig. Men om det krävs en Top Gun-lösning är en annan femma. För min del hade den lika gärna kunna ges i informationspanelen mellan ­mätarna. Men för 4 400 kronor exklusive moms är HUD:en din. 

Personligen får jag ganska snabbt nog av signalen som varnar för att man rör sig över mitt- eller kantlinjen. Den funktionen och en mängd andra finns att köpa förpackade i olika säkerhetspaket.
Just bredden av funktioner, tillval och modeller är en del av koncernstrategin. PSA ska öka med 2 procentenheter i Europa, ett aggressivt försälningsmål.

Personligen får jag ganska snabbt nog av signalen som varnar för att man rör sig över mitt- eller kantlinjen. Den funktionen och en mängd andra finns att köpa förpackade i olika säkerhetspaket.

I Sverige gick Peugeot med knapp marginal om koncernsyskonet Citroën förra året. Men med dryga 3 000 sålda fordon är märket ändå långt efter marknadsledaren VW som hade 28 procent av marknaden. Trots utsläppsskandalen och trots att marknadstvåan Ford ökade från 5 000 till 7 000 exemplar så spelar Volkswagen ändå i en egen klass med 12 500 sålda lätta lastbilar.

På transportbilsmarknaden i höst blir Citroën Jumpy och Peugeot Expert två helt klart kompetenta fordon som ligger en generation före många konkurrenter. Bredden i modellprogrammen är det som ska lägga grunden för att koncernen ska kunna ta upp kampen med marknadsledaren Volkswagen. Det handlar om att kunna täcka upp alla kundernas eventuella behov, hur obskyra de än månde vara.

FAKTA

Citroën Jumpy

» Testad modell: BlueHDi 150 S&S L2.
» Pris: 232 900 kronor.
» Motor/effekt: 150 hk och 370 Nm.
» Växellåda: 6-växlad manuell.
» Förbrukning/miljö: 5,3 l/ 100 km, koldioxid 139 g/km.
» Miljöklass: Euro 6.
» Mått: (längd/bredd/höjd): 4 959/2 204/1 930 mm.
» Totalvik/maxlast: 3 100/1 288 kg.

 

FAKTA

Peugeot Expert

» Testad modell: BlueHDi 95 ETG6 L2.
» Pris: 204 900 kronor.
» Motor/effekt: 95 hk och 240 Nm.
» Växellåda: Automatiserad 6-växlad manuell.
» Förbrukning/miljö: 5,2 l/ 100 km, koldioxid 135 g/km.
» Miljöklass: Euro 6.
» Mått (längd/bredd/höjd): 4 956/2 204/1 930 mm.
» Totalvikt/maxlast: 2 600/ 1 400 kg.

Fler nyheter