Därför är det så lång väntetid på Mercan

20 oktober 2016  |  Text: Henrik Nygård

Mercedes fyrhjulsdrivna mellanklass-SUV GLC har blivit mäkta populär och väntetiden är lång vid beställning. Det är lätt att förstå att den är ­eftertraktad. Drivlinan är utmärkt och likaså komforten vid långkörningar.

GLC ersätter tidigare GLK. Att K ersatts med C i modellbeteckningen ska tydliggöra att GLC hör till C-klassen. På motsvarande sätt hör storebror GLE till E-klassen.

Föregångaren GLK utmärkte sig genom sin utmärkande kantiga kaross. GLC är betydligt mjukare i formerna.

Som så ofta när en ny modell lanseras har den vuxit något. I det här fallet är hjulbasen 11 cm längre. Det har gett bättre utrymme, framför allt i baksätet.

Föregångaren GLK utmärkte sig genom sin utmärkande kantiga kaross. GLC är betydligt mjukare i formerna.

Den 170 hk starka dieselmotorn är väl beprövad. Tillsammans med den nioväxlade automatlådan utgör den en alldeles utmärkt drivlina. Vridmomentet på 400 Nm är tillgängligt redan vid 1 400 varv per minut. Samtidigt är utväxlingen hög. Resultatet är en väldigt behaglig körning. Visst går det att köra aggressivt, exempelvis genom att använda sig av körlägena Sport, Sport+ eller Individual. Men bäst kommer GLC till sin rätt i vid lugn och stressfri framdrift i körläget Comfort, gärna med många mil framför sig på landsväg.

På säkerhetssidan är autobroms (nästan ett krav i dag), trötthetsvarnare och fotgängarskydd standard.

Vad blir då facit för Mercedes GLC? Det är en väldigt komplett bil med mycket hög kvalitet och få anmärkningar. Drivlinan är bilens absoluta trumfkort. Men tyvärr har Mercedes själva föråldrat motorn genom att i nya E-klass lansera sin nya generations dieselmotorer.

På säkerhetssidan är autobroms (nästan ett krav i dag), trötthetsvarnare och fotgängarskydd standard.

Efter att ha kört dem så känns motorn i GLC föråldrad, trots att den är långt ifrån dålig.

På minussidan finns också priset, som är högt redan vid start och som har ett väldigt högt tak om köparen börjar sätta kryss i tillbehörslistan. Den typiska kunden är därmed en person som inte är priskänslig, gillar status och komfort samt föredrar landsvägskörning framför stads­trafik.

FAKTA

MMercedes GLC 220d 4matic

» Pris: 412 900 kr.
» Motor/effekt: Fyrcylindrig, 2,0 liters diesel, 170 hk och 400 Nm.
» Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda.
» Förbrukning/miljö: 0,5 liter/mil i blandad körning (fabriksuppgifter).
» Tjänstevikt: 1 810—1 860 kg.
» Mått: (längd/bredd/höjd i mm): 4 656/2 096/1 640.
» Förmånsvärde: 5 541 kr/mån (exklusive extrautrustning).

Fler nyheter