Hur tuffa tag tål nya Audin?

30 november 2016  |  Text: Henrik Nygård

Vi svenskar älskar kombibilar som utrustats för lite tuffare vägar;  bilar med fyrhjulsdrift, högre markfrigång, skärmbreddare i plast och gärna också hasplåtar fram och bak. Audi A4 Allroad är ett bra exempel. Var tredje A4 som säljs i Sverige är en Allroad. Nu är en ny modell här.

Volvo, Volkswagen, Skoda och Audi är några av de märken som haft stora framgångar med denna biltyp, som ofta rent krasst bara innebär kosmetiska förändringar jämfört med grundmodellen.

Audi A4 Allroad är baserad på den nya generationen A4, som Elinstallatören testade tidigare i år och hyllade som den nya kungen av bilar i mellanklassen. De fina köregenskaperna och det vassa chassit är kvar i Allroad. Vi provkör den sexcylindriga 3,0 liters motorn på 218 hk. Majoriteten av köparna lär annars välja fyrcylindriga 2,0 liters motorn på 190 hk, samma motor som bland annat används i nya VW Passat och Tiguan, men den versionen fanns vid tiden för provkörningen ännu inte tillgänglig.

De fina köregenskaperna och det vassa chassit är kvar i Allroad. Vi provkör den sexcylindriga 3,0 liters motorn på 218 hk. 

Bland valbara körlägen finns offroad, som anpassar såväl motor och växellåda som assistanssystem och fyrhjulsdrift för mer otillgängliga vägar. Men ingen vill nog påstå att bilen kommer att användas till terrängkörning. Någon luftfjädring finns inte i tillbehörslistan, utan den är fortfarande förbehållen de dyrare storasyskonen A6 Allroad och suven Q7. Men A4 Allroad klarar sig utmärkt utan det. ­Köregenskaperna är fantastiskt bra. Bilen flyter fram, men utan att tappa känslan för körbanan eller att vara gungig.

Kvaliteten i kupén är av yttersta klass. Men så är det också en bil i premiumsegmentet, med ett startpris på 443 600 kr. Jämfört med tidigare version har utrymmet i framför allt baksätet blivit bättre, men att sitta fler än två vuxna bak är svårt annat än kortare sträckor. Benutrymmet är ok, värre är det med stjärterummet.

Bland valbara körlägen finns offroad, som anpassar såväl motor och växellåda som assistanssystem och fyrhjulsdrift för mer otillgängliga vägar.

Det är lätt att förstå varför Audi A4 har blivit så populär. Det är en komplett bil utan några som helst egentliga svårigheter. Samtidigt kan du förstås köpa koncernkusinen Passat Alltrack för cirka 60 000 kr mindre, också det en väldigt kompetent bil som fått mycket fina recensioner. När det gäller 2,0 TDI med 190 hk har de dessutom samma motor, och innerutrymmena i Passaten är klart bättre. Men de extra 60 000 kronorna är det du får betala för den status och känsla av lyx som Audi ger sina ägare.

FAKTA

Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro S-tronic

Pris: 443 600 kr.
Motor/effekt: 218 hk och 400 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift och sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0—100 km/h på 6,1 sek. Toppfart 246 km/h.
Förbrukning/miljö: 6,4 liter/mil i blandad körning (fabriksuppgifter). Utsläpp 147 g CO2/km. 
Tjänstevikt: 1 655 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd i mm) 4 750/1 842/1 493. 
Förmånsvärde: 5 691 kr/mån (räknat på 0 kr i extra-

utrustning).

Fler nyheter