Fyrhjulsdriven eller inte fyrhjulsdriven

23 december 2016  |  Text: Henrik Nygård

Volkswagen Caddy, Sveriges vanligaste transportbil, behöver nog ingen närmare presentation. Men helt ny är den fyrhjulsdrivna modellen Alltrack, som vi provkör. Den har två olika motorutföranden och vi vet helt klart vilket av dem vi föredrar.

Sedan tidigare finns Golf och Passat i versioner med högre markfrigång och lite bättre stryktålighet, med tilläggsnamnet Alltrack.

När nya Caddy i skogsmulle­version nu lanseras är det för att den döps om från Cross, som den hette tidigare, till Alltrack.

Caddy Alltrack känns exteriört igen på svarta kanter runt hjulhusen, svarta trösklar och stötfångare med hasplåtar i plast i underkant. På taket finns rails i silver och baktill är lampglasen mörktonade. Inne i kupén är ­stolklädseln mer stryktålig, pedalstället är i aluminium och ratt, växelspak och handbromshandtag är läderklädda.

När nya Caddy i skogsmulle­version nu lanseras är det för att den döps om från Cross, som den hette tidigare, till Alltrack.

Modellen finns i två motorutföranden, dieslar på 122 och 150 hk. Den svagare motorn har manuell låda och den starkare dubbelkopplingslådan DSG. Fyrhjulsdrivning från Haldex är standard för båda. Vi provkör den starkare motorn och där finns kraft så det räcker till. Det är också befriande att slippa växla manuellt. Märkligt nog är automat- och dubbelkopplingslådor ännu inte lika vanliga i transport­bilar. Med dessa moderna växellådor är det svårt att tänka sig situationer där manuell låda är att föredra, och i transportbilar är automat eller dubbelkoppling särskilt lämplig.

Med tanke på att försäljningen av fyrhjuls­drivna bilar rasat iväg, inte minst då hos Volkswagen, är det rimligt att anta att även Caddy Alltrack kommer locka allt fler köpare från dem som annars tänkt köpa en tvåhjulsdriven transportbil. Det kan självklart vara praktiskt, och i vissa fall oumbärligt, att ha en servicebil som erbjuder bättre framkomlighet och som tål lite mer. Men priset är förstås också högre, 198 400 kr för 122 hk-versionen och 236 000 kr för 150 hk med DSG, båda priserna exklusive moms.

Vi provkör den starkare motorn och där finns kraft så det räcker till. Det är också befriande att slippa växla manuellt.

Det är inte för inte som Caddy blivit så populär. Den är gedigen, funktionell och andas kvalitet. Andrahandsvärdet är högt och bilen har få svagheter. Men konkurrenterna knappar in och nosar hela tiden i bakhasorna så det vill att VW fortsätter att utveckla modellen om den ska behålla förstaplatsen på försäljningslistan.

FAKTA

VW Caddy Alltrack

Pris: 236 000 kr plus moms.
Motor, effekt/vridmoment: 150 hk och 340 Nm.
Kraftöverföring: ­Elektronisk inkopplingsbar fyrhjulsdrift från Haldex. Sexväxlad ­dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 189 km/h.
Förbrukning/miljö: 0,55 liter/mil i blandad körning ­(fabriksuppgifter). Utsläpp 144 g CO2/km.
Tjänstevikt: 1 661 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd i mm) 4 430/1 793/1 912.

Fler nyheter