Därför ska du som elinstallatör köra en pick-up

28 december 2016  |  Text: Henrik Nygård

Varför ska man egentligen köra en pick-up? Kanske för att den är enormt stryktålig och tar sig fram i princip överallt. Det har gjort att bilmodellen blivit vanligare även i elteknikbranschen. Nya Ford ­
Ranger, från pickisarnas förlovade hemland USA, är en modell som allt fler väljer.

Ford Ranger finns i ett antal olika utföranden och med tre olika motorer. Regular Cab har en enkelhytt. Super Cab är en förlängd enkelhytt med förvaringsutrymme bakom sätena. Vanligast i Sverige är dock Double Cab, som är en dubbelhytt med plats för fem personer.

Elinstallatören testar Ford Ranger Wildtrak med dubbelhytt, den största dieselmotorn på 3.2 liter och 200 hk och med fyrhjulsdrift, automatväxel och lågväxel. Kupén är ombonad och personbilslik. Men den rambyggda konstruktionen med bladfjädrar bak är förstås en skillnad mot en personbil.

Liksom andra transportbilar har Ford Ranger en tendens att vara lite stötig och hoppig när den är olastad. Färden blir betydligt mer bekväm med tyngd på flaket. Och Ford Ranger tål att lasta en hel del. Den kan också dra tungt. Den lastar nästan ett ton, 955 kg, och får dra 3 500 kg, dock inte med B-körkort.

Färden blir betydligt mer bekväm med tyngd på flaket. Och Ford Ranger tål att lasta en hel del. Den kan också dra tungt. Den lastar nästan ett ton, 955 kg, och får dra 3 500 kg, dock inte med B-körkort.

Vi provkörde Ford Ranger på slingrande grusvägar i Norrland och körde också, med fyrhjulsdrift och lågväxeln inkopplad, uppför ett berg. Enligt Ford klarar bilen också att vada i upp till 80 cm djupt vatten, men det fick vi aldrig tillfälle att testa. Men vi konstaterar i alla fall att bilen utan problem tar sig fram under de mest krävande förhållande och att den är stabil som en klippa på vägen.

Man färdas alltså både bekvämt och säkert. Men på minuskontot sätter vi automatlådan som har en tendens att varva motorn lite väl mycket, vilket ger bilen ett nervöst uppträdande. Det är också ofrånkomligen så att den sexcylindriga dieselmotorn på 3,2 liter drar en hel del bränsle. Vi landar på cirka en liter per mil, och då skedde huvuddelen av färden ändå mestadels på landsväg. Den mindre motorn med fyra cylindrar och med 160 hk är nog därför ett bättre val och den lär vara fullt tillräcklig för bilen. Ingen köper ju ändå en pick-up för att få en snabb bil.

Vi konstaterar i alla fall att bilen utan problem tar sig fram under de mest krävande förhållande och att den är stabil som en klippa på vägen.

Två plumpar i protokollet blir det också för att start-och stopp-system bara finns i kombination med manuell växellåda och för att autobroms saknas.

En hardtop är ett måste, i alla fall om bilen ska användas av en elinstallatör. Sådana finns också att beställa både med och utan fönster. Lite märkligt är det dock att det till dubbelhytten går att få den i alla karossfärger, om man väljer en hardtop med fönster, men bara i silver om fönster väljs bort.

FAKTA

Ford ­Ranger Double Cab Wildtrak 3.2 4x4

Pris: 416 900 kr.
Motor/effekt: 3.2 liters, sexcylindrig dieselmotor på 200 hk och 470 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift och sexväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 175 km/h. 0-100 km/h på 10,9 sek.
Förbrukning/miljö: 0,87 liter/mil vid blandad körning (fabriksuppgift).
Tjänstevikt: 2 245 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd i mm) 5 362/1 860/1 815.
Förmånsvärde: 4 900 kr per månad (exklusive extrautrustning).

Fler nyheter