Världens smartaste bil

17 augusti 2016  |  Text: Henrik Nygård

Världens smartaste bil just nu. Under den devisen saluförs nya ­Mercedes E-klass, som är fullproppad med intelligent teknik. Hur då smart? Ja, i trånga utrymmen kan man exempelvis parkera den med telefonen, utan att sitta i bilen. Den kan också köra själv på motorvägen.

Elinstallatören provkör E220d med Mercedes helt nya dieselmotor, i kombination med den hyllade nioväxlade automatlådan. Just den kombinationen lär blir vanligast på den svenska marknaden, särskilt då bland tjänstebilsförare.

Det här är den tionde generationen av E-klass. Och det är en superviktig lansering. Mercedes beskriver bilen som kärnan i sitt varumärke och som ett stort steg mot självkörande bilar.

I paketet Drive Pilot finns kökörnings­assistent. Bilen kan köras handsfree i upp till 60 sekunder och den kör i gång automatiskt när kön lättar. Med adaptiv farthållare och styrassistent kan nya E-klass köra helt själv på väg med målade sidolinjer. Den håller sig i filen genom att kameror läser av sidolinjerna. För att föraren inte ska slappna av för mycket krävs ett lätt tryck på ratten då och då.

Vid den svenska provkörningen testade Elinstallatören systemet och det fungerade utmärkt. Det var en mycket märklig känsla att som förare sitta i en bil som både gasar och styr helt själv. I Tyskland kan bilen till och med byta fil. När föraren använder blinkers kollar kameran om det är fritt i filen bredvid. Systemet kommer snart även på de svenska modellerna.

Bilen kan köras handsfree i upp till 60 sekunder och den kör i gång automatiskt när kön lättar.

Fiffigt är också att bilnyckeln kan ersättas av en smart telefon.

Utseendemässigt har bilen genomgått smärre förändringar jämfört med den tidigare generationen, i alla fall exteriört. I kupén är det mest anmärkningsvärda att det går att få två 12,6 tums widescreen-skärmar som tillsammans ser ut som en enda stor skärm. Efter att ha kört en bil med dem känns det hopplöst gammalmodigt att återvända till gamla analoga instrument.

Men den största nyheten, både bildligt och bokstavligt, i nya E-klass sitter under huven. Omkring 25 miljarder kronor har Mercedes investerat i den nya generationens dieselmotorer, som har sin premiär i denna bil. Senare under året kommer E-klass med en laddhybrid. Fyrhjulsdrift lär också bli tillgänglig inom kort.

Omkring 25 miljarder kronor har Mercedes investerat i den nya generationens dieselmotorer, som har sin premiär i denna bil.

Det här är tysk ingenjörskonst när den är som bäst. I den ständiga kampen mellan Mercedes, Audi och BMW återerövrar nog Mercedes förstaplatsen i storbilsklassen, före Audi A6 och BMW 5-serie. Nya E-klass väcker habegär.

FAKTA

Mercedes-Benz E220d

Pris: 354 000 kr (nettopris, Fleet Edition).
Förmånsvärde: 2 271 kr/månad (exklusive extrautrustning). Netto vid 50 procent marginalskatt per månad för 2016 års löneläge.
Motor/effekt: 4 cyl diesel. Max 195 hk och 400 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift och nioväxlad automatlåda.
Förbrukning/miljö: 0,39 liter/mil. 102 gram koldioxid per km (fabriksuppgifter).
Prestanda: 0—100 7,3 sek. Toppfart 240 km/h.
Längd, bredd, höjd: 4 923/1 852/1 468 mm.
Tjänstevikt: 1 680 kg (unik tjänstevikt för varje fordon).

Fler nyheter