Laddstation för elbussar på inomhushållplats vid Lindholmen Science Park i Göteborg. Foto Siemens

Elbussar får hållplats inomhus

Idag invigs Göteborgs första elbusslinje. Linjen visar upp en av möjligheterna för framtiden: inomhushållplatser. Nya snabbladdare gör att tre elbussar kan köra uteslutande på el.

– När bussar går inomhus öppnar det för nya möjligheter för framtidens kollektivtrafik och stadsplanering. Till exempel kan vi ha köpcentrum där du kan kliva på inomhus.

Det säger Niklas Gustafsson, hållbarhetschef på Volvo, som byggt de bussar som idag har tagits i trafik på linje 55 i Göteborg.

Den nya busslinjen är 9 kilometer lång och sträcker sig från Chalmers och Johanneberg Science Park, via Avenyn till Lindholmen Science Park. Den kommer trafikeras av 10 konceptbussar från Volvo. Tre av dem går helt och hållet på el medan resterande sju är laddhybrider som till 70 procent kommer drivas med el.

Det är Siemens som installerat laddinfrastrukturen som består av laddstationer på vardera ändhållplats. Tekniken bygger på en strömavtagare som sänks ner med mot fordonets tak så fort föraren har stanna under laddstationen. När hen lagt i handbromsen startar laddningen automatiskt. Bussens batterier av litium-jon-typ snabbladdas på sex minuter och då är räckvidden 12 kilometer.

Tidigare har inomhustrafik med buss varit omöjligt. Men med utsläppsfri trafik som dessutom är så gott som ljudlös har nya möjligheter uppstått. Samtidigt finns stora utmaningar för inomhushållplatsen på Lindholmen Science Park och det ska Chalmers tekniska högskola undersöka i ett forskningsprojekt. Det handlar om att stora dörrar öppnas och om att bussen i sig kommer funger som en kyl- eller värmekälla beroende på årstid. Det som ska undersökas är hur styr och reglerteknik kan användas för att på distans göra byggnaden redo för att ta emot buss och människor.

– Det är ganska uppenbart att man kan nå stora förbättringar genom att byta ut en bullrande dieselmotor mot en tystare elmotor som inte släpper ut några avgaser alls. Men frågan är om det även ger nya möjligheter att bygga och uppleva staden på, det säger Ulf Östermark som koordinerar Chalmers forskning kopplad till projektet med den nya elbusslinjen.

Göteborg är andra svenska stad för ett samarbete mellan Siemens och Volvo Bussar. I mars togs den första upplagan av systeme i drift i Stockholm på linje 73 mellan Ropsten och Karolinska institutet. Flera andra svenska städer har experimenterat med elbussar, bland annat Umeå, Karlstad och Malmö.

Bussarna i Göteborg ska drivas av el från sol och vindkraft.

Fler nyheter