Sju tips mot branschplågan med låga vinster
Johnny Petré, tf vd för IN har själv drivit lönsamt elinstallationsföretag. Här är två av hans sju råd ✅ Var inte bara en ordermottagare för engångsjobb. ✅ Våga säga nej till dåliga affärer!
Läs också:
5 problem bakom låga vinster inom elinstallation – trots elektrikerbrist
Läs också:
”Vi har förstört vårt timpris” – 5 vägar till högre lönsamhet
Som vi skrivit om i tidigare artiklar var Håkan Monfors helt grön inom elinstallation när han blev vd för TST Gruppen i Sandviken. Men något han såg snabbt med sitt utifrånperspektiv var att lönsamheten var låg – och att det inte var tydligt vad man tjänade pengar på.
Johnny Petré, mångårig företagsledare och tf vd på Installatörsföretagen håller med om beskrivningen.
– Rent generellt är det så att många i branschen ”jobbar på”. De är otroligt duktiga på att utföra arbetsuppgifterna och lägger fokus där samt att se till att det är fullt sjå. Sen tar de helger och kvällar på sig att göra det övriga i företaget som att fakturera och hålla koll på ekonomin. Det är en kultur som hållit i sig länge.
Så hur ska man göra för att bedriva sunt företagande? Här är branschbossens sju tips.
1. Krångla inte till målen
– När du tar fram målen för företaget ska de vara glasklara. Så att alla i organisationen ska kunna jobba mot dem. Ska du förbättra lönsamheten, sätt upp det som mål och få med personalen i det så att de kan bidra på sitt sätt.
2. Jobba nära kunden
– Kroka arm med kunden. Fastna inte i att vara en ordermottagare som väntar på jobb – utan se till att omvandla det till ett samarbete, det ger ömsesidig nytta. Ser du det som ett engångsjobb, blir det det. Här handlar det även om att personalen ska vara med. Att man som ägare eller chef har dialog med kunden är en sak, men även projektledare och montörer ska sitta med. När jag bedrev företag och jobbade mot kunder ökade vi på vår projekteringsavdelning och konsultverksamhet. Det gjorde att vi kunde ta på oss rollen att guida kunder om var det skulle satsas mer och var man kunde använda enklare material. Det här byggde förtroende och trygghet – och gjorde att kunderna kom tillbaka.
3. Välj dina kunder
– Ha en uppsökande verksamhet för nya kunder. Styr vilka kunder du ska ha – så blir det bättre för dig. Då kan du lära kunderna vad värdet av dina tjänster är – istället för att hamna i en diskussion om timpeng och materialpåslag.
4. Konkurrera med värde
– Tyvärr så är det så att det är vanligt att konkurrera med timpriser, eftersom det är det kunden jämför. Vanligt är då att elfirmor prissätter utifrån montörens timmar, men det är ju så mycket annat som ingår. Då missas kostnader som företaget har och som faktiskt tillför kunden värde.
Men om man bara pratar på timpris, vad säger det om kvalitet? Här gäller det att lyfta diskussionen.
5. Våga säga nej till affärer
– Man måste våga säga nej. Att avstå en affär kan vara en vinst om det ökar lönsamheten. Så det är något man måste kunna göra, även om det kan strida mot den entreprenöriella andan. Här är det även tal om värde. Installationsarbetet som bedrevs på 1900-talet och det vi gör idag har förändrats enormt. Inte bara att volymerna har ökat – det värde som skapas är något helt annat. Det här ska speglas i affären.
6. Ta hjälp av branschorganisationen
– Jag vill även slå ett slag för Installatörsföretagen och säga att här finns det mycket kunskap samt hjälp att få. Utnyttja det.
7. Arbeta med ledarskap och personal
– När jag drev företag byggde vi väldigt mycket det på medarbetarna. Att de skulle känna tillhörighet. I vårt ledarskap var det viktigt att vi var tydliga med att lärandet var oerhört viktigt – och att det ibland kunde vara nyttigt att göra fel, bara man drog lärdom av det.
Läs också:
De utmanar låga priser i elinstallationsbranschen
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen