Logga in

Lanserar ny typ av elbilsladdare: ”För många skulle det täcka 90 procent av behovet”

Publicerad
4 jun 2025, 05:00
| Uppdaterad
5 jun 2025

Nu gör mellansnabba elbilsladdare comeback. ”För de som bara har gatuparkering kan det här vara perfekt”.

Läs också:
Fem skäl för snabbladdare – och ett emot

Läs också:
Det blir allt sämre att ha elbil när fler skaffar en

När elbilen var ung var snabbladdning inget som gick särskilt snabbt. Batteritekniken var inte utvecklad och länge var 50 kW det som erbjöds på resan. Den tiden är förbi och numera är 300 till 500 kW vad som rullas ut som riktig snabbladdning. 

Men det innebär inte att ”segladdare” är obsoleta. Nej, det finns ett utrymme för dem också.

– Det här kan vara en relevant lösning för de som bor i lägenhet. De kan snudd på ladda fullt under tiden de storhandlar på Ica eller kanske spelar badminton, säger Robert Rosenzweig, tidigare vd på Efuel och numera styrelseledamot i estniska Bercman Energy. 

I Sverige har många köpcenter och stormarknader valt att antingen satsa på några snabbladdare, eller trycka in ett helt gäng laddboxar i garaget. Ett feltänk enligt Robert Rosenzweig som menar att ”mellansegmentet” med DC-laddare med lägre effekt är bättre.

Frågan är då varför det här skulle passa bättre? Jo, kunderna struntar oftast i de vanliga laddboxarna eftersom de är begränsade och ger kanske 3,6 kW istället för 11. För lite tycker många som inte orkar hålla på med appar och annat då. 

– Och att sätta dit ett par snabbladdare är inte heller rätt. Dels är problemet att de kräver enorma anslutningar vilket gör att det många gånger kostar mer där än vad själva laddarna kostar. Och istället för att sätta upp en supersnabbladdare – ja, då kan man sätta upp tio sådana här Nej, som jag ser det finns det ett hål på marknaden, säger han. 

Bercman Energy har tagit fram 60 kW laddare som kan sättas vid köpcentrum. Laddarna byggs i Norrtälje och första marknaden man siktar på är Norge. Först därefter kommer övriga Norden.

– Det finns en värld där 60 kW passar. När du inte är hemma, men inte heller på resa och ska fram så fort som möjligt. På marknaden finns idag antingen alternativ som är väldigt dyra, eller några kinesiska märken med tvivelaktig hållbarhet. De vi bygger är avsedda för att klara tuffa miljöer och de byggs i Sverige, säger Robert Rosenzweig 

Ett annat tydligt användningsområde är för kommersiella fordon som Taxibilar som är stående ett kortare tag. En aktör som har eldrivna lastbilar som går under dagen, men som kan laddas över natten är ett annat tydligt use-case. 11/22 kW AC-laddning räcker inte då – och här är 60 kW DC optimalt.

– Här kan man ladda över natten och på 12 timmar har du nästan laddat en MWh. 60 kW DC-laddare är ett segment som är relativt outvecklat, men som kan bidra med mycket nytta. Och för många företag skulle det här täcka 90 procent av behovet, säger Robert Rosenzweig.

Läs också:
”Det finns ­ingen motsvarande produkt på marknaden”