Logga in

Sitter kvar i elbilen och laddar med induktion

Publicerad
17 apr 2023, 07:59

Vissa lyckligt lottade taxichaufförer i Göteborg kan numera sitta kvar i sina bilar när de laddar med nästan 50 kW i effekt. De är först ut att använda norra Europas första induktionsladdare för personbilar. 

Landets första extra bekväma laddplatser med induktionsteknik finns i Göteborg.

– Så här långt har vi gjort de två första etapperna, vid Lindholmen och på Medicinarberget intill Sahlgrenska sjukhuset, men det kan hända att det blir fler etapper framöver, säger Pierre Falck, vd för Ex-Te, företaget som har installerat induktionsladdningen.

Bakom projektet står Göteborg Energi, Volvo, amerikanska Momentum Dynamics och taxiföretaget Cabonline. 

Var och en av etapperna har två laddplatser och det är Cabonlines taxichaufförer som kan passa på att ladda sina specialutrustade Volvo XC40 Recharge – utan att behöva gå ur bilen. De synkar laddtillfällena med de ställtider som taxibilar ändå drabbas av. Laddningen sker nominellt med 40 kW i effekt men i realiteten når man lite högre än så – strax under 50 kW. 

Mer om induktionsladdning:
Därför testas trådlös laddning

– Momentums teknik är väldigt effektiv, med en verkningsgrad på 98 procent, säger Pierre Falck. Han vittnar om att taxichaufförerna hos Cabonline är väldigt nöjda.

Ex-Te har, tillsammans med Momentum Dynamics som svarar för laddtekniken, anpassat den till nordiska klimatförhållanden.

Pierre Falck är vd och ensam ägare till Ex-Te El.

– Det är ju skillnad på att installera induktionsladdning i Florida och i Sverige. Vi fick lägga värmeslingor i backen för att hålla platserna rena från snö och dessutom har vi anpassat den amerikanska tekniken till de lite annorlunda förutsättningarna i det svenska elnätet. 

Bland annat har Ex-Te gjutit särskilda betongfundament för att hålla laddplattorna garanterat på rätt plats och uppfört apparathus för tekniken.

Vd Pierre Falck är stolt över att hans företag Ex-Te El utsågs till totalentreprenör för projektet.

– Vi har ända sedan starten haft ett starkt fokus på industriuppdrag och lite mer tekniskt komplicerade projekt. För att klara dem har vi också skaffat oss egen kompetens inom schakt, gjutning och den typ av byggarbeten som krävs för att etablera sådant som kraftfördelningar, ställverk och installationer i Ex-miljö. Vi tar ansvar för hela kedjan från projektering och etablering till installation och driftsättning, förklarar han.

Att just Ex-Te valdes till detta projekt var bland annat för att företaget precis blivit klara med det stora projektet ”Ladd +500” där Göteborgs Energi och Göteborg Parkering var kunder. Ex-Te installerade 500 laddplatser för elbilar på kommunala parkeringar runtom i Göteborg och projektet blev en framgång.

Pierre Fack avslöjar att Ex-Te har nya laddprojekt på gång. Då handlar det om tung laddning av lastbilar och bussar. I det fallet handlar det om laddare med effekt på hela 740 kW.

Teknik för elvägar:
Vart tar elvägen vägen?

– Bland de nyare teknikområdena arbetar vi nu också med solenergi i lite större skala – anläggningar kring ett par megawatt och gärna då kombinerat med storskalig batterilagring. Annars är det våra mångåriga industri- och företagskunder som håller oss i form. Ex-Te El har haft den inriktningen ända sedan starten 1979 och har bland andra serviceavtal med Liseberg, Energihamnen, Preem och Skanska som kunder. Nyligen landades också ett ramavtal med kommunala bostadsbolaget Partillebo.

– Vi har en riktigt stark servicesida men åtar oss också entreprenader där vi kan dra nytta av den kompetens vi skaffat oss inom svagström, fiber, data, starkström och högspänning. På kontoret är vi fem personer som tar hand om ekonomi och administration, projektledning och konstruktion, men det riktiga jobbet utförs av våra 20 montörer, förklarar Pierre Falck, som varit vd sedan 2013 och numera är ensamägare till företaget.

– Min ambition är att vi ska fortsätta växa, sakta men säkert. I höstas anställde vi en ny projektledare som också har affärsutvecklingen som sitt ansvarsområde. Han ska hjälpa oss att nå upp till målet i vår treårsplan – att växa till 40–45 personer och omsätta upp emot 70 miljoner. Sedan får det räcka. 

Pierre Falck vill inte att Ex-Te El ska bli större än att företaget kan fortsätta vara en arbetsplats där alla känner alla och trivs med att få jobba fritt med en hög grad av eget ansvar.

– Jag tycker det är fantastiskt kul att leda det här gänget och trivs med livet sådant det är just nu. Naturligtvis är det flera av de större koncernerna som då och då hör av sig med bud på att ta över, och det tar jag som ett bevis på att vi skapat ett riktigt fint företag, konstaterar Pierre Falck.

Fakta | Ex-Te El AB

  • Startades i Göteborg 1979
  • Kontor: Gamlestaden, Göteborg
  • Antal anställda: 25
  • Omsättning: 40 mkr
  • Vinstmarginal (2021): 2,98 procent